Dieren­welzijn

Ook dieren zijn inwoners van Utrecht en hebben het recht om te leven naar hun aard. Maar zij kunnen niet zelf opkomen voor hun belangrijk. De Partij voor de Dieren wil dat Utrecht zo is ingericht dat er plaats is voor dieren, of ze nu in het wild leven, of bij mensen thuis.

Een beschaafde gemeente kan niet zonder deugdelijk dierenwelzijnsbeleid. De gemeente is medeverantwoordelijk voor de bescherming van alle dieren binnen haar gemeentegrenzen, voor huisdieren, landbouwdieren en in het wild levende dieren. Dierenwelzijn en het recht van dieren om te leven naar hun aard moeten integraal onderdeel zijn van het beleid, zodat de gemeente werkelijk bescherming biedt aan al haar inwoners. Om dierenleed te voorkomen en te bestrijden, is het belangrijk dat bij elke beslissing van de gemeente waarbij dieren een rol spelen, ook de belangen van dieren serieus worden meegewogen.

Dierenwelzijn

Wat we hebben bereikt

• Meer aandacht en geld voor dierenwelzijn

Dankzij de komst van de Partij voor de Dieren in de Utrechtse gemeenteraad in 2014 werd er een wethouder dierenwelzijn aangesteld en werd er een nieuwe versie gemaakt van de dierenwelzijnsnota van de gemeente Utrecht. De vorige versie dateerde uit 1999 en was ook inhoudelijk erg verouderd. Daarnaast is er nu meer aandacht en geld voor dierenwelzijn in de gemeente, omdat de Partij voor de Dieren keer op keer wijst op het feit dat dieren ook inwoners van Utrecht zijn met recht op bescherming en verzorging.

• Verkoop dieren bij dierenwinkels en tuincentra en levende kerststallen

PvdD Utrecht pleit al sinds haar komst in de gemeenteraad voor een stop op de verkoop van dieren bij tuincentra en dierenwinkels. De wethouder Dierenwelzijn ging op ons verzoek spreken met diverse tuincentra en dierenwinkels en de verkoop van dieren is hierdoor afgenomen. Zo is Intratuin Koningsweg gestopt met de verkoop van konijnen en knaagdieren en verwijzen ze mensen nu naar opvangcentra voor deze dieren. Ook neemt het aantal kerststallen met levende dieren af door onze inspanningen. Zo wordt er in december 2018 geen levende kerststal meer ingezet bij Museum Catharijneconvent.

• Jumbo en andere ondernemers stoppen met de verkoop van levende kreeften

Dankzij inspanningen van PvdD Utrecht stopte Jumbo met de verkoop van levende kreeften in ál haar foodmarkets, en ook andere ondernemers in Utrecht stopten hiermee dankzij een motie van de Partij voor de Dieren, evenals met de verkoop van levende krabben en vissen voor consumptie.

Help mee aan een betere wereld

Word lid Doneer

Eindelijk verbod op oplaten ballonnen in Utrecht

Meerderheid gemeenteraad steunt PvdD-motie Die (wens)ballon gaat niet op