Wonen, vervoer, economie en festivals

Utrecht kan een voor­beeld­ge­meente worden als wij samen onze schouders onder duurzaam en gezond leven zetten

Utrecht kan een voorbeeldgemeente worden als wij samen onze schouders onder duurzaam en gezond leven zetten. Door anders te gaan consumeren. Door energiezuinig en duurzaam te wonen, reizen, ondernemen en werken. En door anderen te inspireren tot het maken van duurzame keuzes. Denk aan gezond en lekker voedsel, duurzaam bouwen en wonen en schone lucht en veilig vervoer.

Wonen, vervoer, economie en festivals

Wat we hebben bereikt

• Utrechtse ondernemers stoppen met verkoop levende kreeften, krabben en vissen voor consumptie

Dankzij inspanningen van PvdD Utrecht stopte Jumbo met de verkoop van levende kreeften in ál haar foodmarkets, en ook andere ondernemers in Utrecht stopten hiermee dankzij een motie van de Partij voor de Dieren, evenals met de verkoop van levende krabben en vissen voor consumptie.

• Smeerboel Festival gaat niet door in natuurgebied Zuilen

Bewoners, Slot Zuylen en de Partij voor de Dieren maakten in juli 2019 ernstig bezwaar tegen het feit dat het Smeerboel Festival (een groot housefestival) van plan was hun evenement dit jaar te organiseren in het kleine en fragiele natuurgebied rond Slot Zuylen, wat niet eens een officiële evenementenlocatie is. Voorgaande jaren is het festival georganiseerd op evenementenlocatie Papendorp. De PvdD heeft er samen met bewoners en Slot Zuylen heel hard voor gepleit dat het festival nu weer op dat bedrijventerrein plaatsvond in 2019. Dat is succesvol gebleken. De Partij voor de Dieren wil niet dat de festivalisering van Utrecht zelfs op plekken gaat plaatsvinden waar het nu niet eens mag en waar dieren en de natuur het slachtoffer van zullen worden.

• JA-JA sticker tegen ongewenste reclamefolders

Dankzij de Partij voor de Dieren wordt in de gemeente Utrecht (net als in Amsterdam) de JA-JA sticker ingevoerd. Hierdoor mogen alleen nog reclamefolders bezorgd worden bij mensen die hier zelf met een sticker op hun brievenbus om vragen. Jaarlijks kan hiermee 1,8 miljoen kilo aan papier worden bespaard. Gemeenten zoals Den Haag en en Arnhem zijn ook al positief over het plan.

Help mee aan een betere wereld

Word lid Doneer

Utrechts PvdD-raadslid Eva van Esch naar Tweede Kamer

Het Utrechtse Partij voor de Dieren raadslid Eva van Esch begint per 9 oktober als Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren. Dit naar aanleiding van het zondag aangekondigde vertrek van fractievoorzitter Marianne Thieme uit de Kamer. Van Esch was bijna 5,5 jaar raadslid voor de Partij voor de Dieren in Utrecht*. Fractiemedewerker Anne Sasbrink, derde op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezin...