Commis­sie­bij­drage Raads­voorstel Regeling risi­co­volle projecten: start­do­cument Programma Infor­matie op orde en actu­a­li­satie planning Cultuur­cluster Berlijn­plein


11 januari 2024

Ik heb eerst wat vragen over het startdocument, dan over Berlijnplein.

Voorzitter, zonder goed informatiebeheer is het al snel een rommeltje. Helaas heeft onze gemeente hier wat problemen mee. Uiteraard is het zaak om dat op te lossen. Goed dus dat het programma informatie op orde er is. Wat betreft beslispunt 1 van het raadsvoorstel, het startdocument voor het programma informatie op orde blijkt achter de feiten aan te lopen wat betreft het zaaksysteem. Waarom zouden we als raad iets vaststellen dat al niet meer klopt? Dat lijkt mij wat vreemd. Net als andere fracties is ook mijn fractie geschrokken van de raadsbrief over de continuïteit van dit zaaksysteem. Het is een flinke kostenpost, het is niet duidelijk of dit proces nu onder controle is, en mijn fractie vraagt zich af of dit niet te voorkomen was. Hoe ziet de wethouder dit? Graag krijgen wij een duiding. En hoe ziet de wethouder dat dit opgelost gaat worden? Het startdocument lijkt dus nog een update nodig te hebben, en dat terwijl het op tijd weten wat er speelt als raad juist een van de hoofddoelen is van de regeling risicovolle projecten. Mijn fractie is hier dan ook kritisch op. Hoe gaat de wethouder zorgen dat informatievoorziening wel helemaal bij de tijd is in de toekomst en dat de raad beter inzicht krijgt? Dan nog een vraag over de risico’s. In de inleiding van het startdocument worden risico’s benoemd die niet terugkomen in het hoofdstuk over risico’s en beheersmaatregelen. Waarom staan deze risico’s niet in dat hoofdstuk en is wethouder het eens dat dat wel wenselijk is? Op deze risico’s zouden wij ook voorgestelde beheersmaatregelen willen zien. Hierbij doel ik voornamelijk op het nog niet voldoen aan de wet- en regelgeving

Dan de planning van het Berlijnplein. Heel jammer van de vertraging. Hoe kijkt college tegen het tot nu toe gelopen proces aan? Had er een en ander beter ingeschat kunnen worden qua risico’s? En is er zicht op wanneer de netcongestieproblemen voor deze locatie opgelost kunnen zijn, of is dat een blijvend risico ook in de nieuwe planning? Graag hoor ik op deze vragen antwoord vanuit de wethouder. Daarbij een tweede vraagteken vanuit mijn fractie over de nieuwe planning. Is die nu wel haalbaar, aangezien deze is ingekort en de problemen met netcongestie nog niet zijn opgelost? Het college noemt het een realistische planning maar mijn fractie heeft daar twijfels bij en zien die twijfels graag weggenomen. Uiteraard blijven wij graag bijtijds op de hoogte van ontwikkelingen. Tot slot sluit ik aan bij de vragen over de financiën vanuit GroenLinks.

Interessant voor jou

Commissiebijdrage Raadsbrief Dwingende maatregelen duurzaam reisgedrag

Lees verder

Raadsbijdrage Raadsvoorstel Beleidsnota geluid en trillingen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer