Commis­sie­bij­drage Verkeers­werk­zaam­heden met hinder


20 maart 2025

Bij de 14 bereikbaarheidsprincipes valt op dat die vooral gericht zijn op de belangen van reizigers (dus automobilisten, fietsers, ov-gebruikers en voetgangers) en van bestemmingen (zoals winkelcentra), maar niet van de directe infrastructurele omgeving: dus het groen en omwonenden. Terwijl die wel de gevolgen van de bereikbaarheidsprojecten ervaren.  

 

  1. Waarom is er geen uitgangspunt dat luchtvervuiling door meer opstoppingen moet worden voorkomen?  

  1. Kan er ook een uitgangspunt toegevoegd worden dat aandacht vraagt voor bescherming van het groen bij omleidingen. Want helaas zijn juist bij omleidingen en opstoppingen fietsers en automobilisten vaker geneigd door de groene bermen te rijden.  

Kan het college deze punten ook meenemen in de bereikbaarheidsprincipes, of in elk geval in de communicatie naar bewoners en communicatie ter plekke?