Amen­dement Bescherming natuur en landschap is ook een taak van het recre­a­tie­schap

26 september 2024

Amendement 168/2024

De gemeenteraad van Utrecht, in vergadering bijeen op 26 september 2024, gezien het raadsvoorstel Zienswijze Conceptjaarrekening 2023 en Ontwerpbegroting 2025 Recreatieschap Stichtse Groenlanden, kenmerk 12634457,

Constaterende dat:

1. Recreatieschap Stichtse Groenlanden is in 1999 opgericht “ter behartiging van het belang van de deelnemers bij de intergemeentelijke openluchtrecreatie en de bescherming van natuur en landschap.” Deze taakomschrijving is in de periode dat het recreatieschap bestaat nooit gewijzigd.

2. Voorgesteld wordt om in de zienswijzebrief op de begroting 2025 het recreatieschap te vragen terughoudend te zijn met de uitgaven en “met activiteiten die niet direct betrekking hebben op behoud van de recreatievoorzieningen. Denk bijv. aan marketing-, communicatie-, educatie- en publieksgerichte activiteiten”

Overwegende dat:

1. In lijn met de taakomschrijving van het recreatieschap niet alleen activiteiten die betrekking hebben op de recreatievoorzieningen belangrijk zijn, maar ook activiteiten die betrekking hebben op de bescherming van natuur en landschap;

2. De voorgestelde formulering in de zienswijzebrief onterecht de indruk kan wekken dat voor ons bescherming van natuur en landschap niet belangrijk meer is;

Besluit:

Aan beslispunt 1 van het ontwerp raadsbesluit Zienswijze Conceptjaarrekening 2023 en Ontwerpbegroting 2025 Recreatieschap Stichtse Groenlanden, kenmerk 12634457 toe te voegen:

Met dien verstande dat de betreffende zin in de zienswijzebrief (voorlaatste zin onderaan pagina 1), als volgt wordt gewijzigd:

Huidige zin:

En daardoor terughoudend te zijn in alle andere activiteiten die niet direct betrekking hebben op behoud van de recreatievoorzieningen.

Wijzigen in:

En daardoor terughoudend te zijn in alle andere activiteiten die niet direct betrekking hebben op behoud van de recreatievoorzieningen en bescherming van natuur en landschap.

Julia Kleinrensink GroenLinks
Rik van der Graaf, ChristenUnie