Motie Laat geen kans lopen om ener­gie­zuinig te nieuw­bouwen


25 april 2024

Motie 173/2024

De gemeenteraad van Utrecht in vergadering bijeen op 25 april 2024, ter bespreking van de ‘Burgeragendering Energiezuiniger nieuwbouw’ d.d. 2 november 2023 inclusief de nadere onderbouwingen van de initiatiefnemers d.d. 13 december 2023 en 14 maart 2024; als ook de beantwoording van SV 2023/202 ‘Bouwen we wel energiezuinig?’ d.d. 5 december 2023 (specifiek de vragen 7, 8 en 9).

Constaterende dat:

  1. Het vierde verzoek van de ‘Burgeragendering Energiezuiniger nieuwbouw’ ontvankelijk is en we daar als gemeenteraad over kunnen stemmen, namelijk over de vraag om ‘bij nieuwbouw van woningen die op stadsverwarming worden aangesloten de zogenoemde kwaliteitsverklaring van Eneco, waarvan gunstige waarden worden gebruikt in de BENG-berekening, niet meer te accepteren’;
  2. Het college in de beantwoording van de SV 2023/202 aangeeft dat zij de ‘kwaliteitsverklaring (van Eneco) niet kan verwerpen als hiervoor geen redenen zijn’ maar er daarbij ten onrechte vanuit gaat dat het hier een ‘erkende kwaliteitsverklaring’ betreft die elke gemeente moet accepteren;
  3. De indieners van de burgeragendering, namelijk de Stichting Klimaat030, duidelijk maken dat de gemeenteraad hier wel keuze heeft omdat de kwaliteitsverklaring van Eneco (‘warmtenet Utrecht en Nieuwegein’) valt onder het regime van een ‘door de BCRG gecontroleerde kwaliteitsverklaring’ die gemeenten kunnen gebruiken, maar niet moeten gebruiken, zoals goed wordt uitgelegd op de website van het Bureau Controle Registratie Gelijkwaardigheid (BCRG);
  4. Wethouder Van Hooijdonk in de commissie EDVW d.d. 14 maart 2024 voor het eerst zo lijkt het niet ontkent dat de gemeenteraad technisch-juridisch inderdaad in staat is de kwaliteitsverklaring van Eneco te accepteren of te weigeren.

Overwegende dat:

  1. Er diverse redenen kunnen zijn om de kwaliteitsverklaring van Eneco niet te accepteren, omdat we bijvoorbeeld vinden dat de stadsverwarming nog onvoldoende duurzaam is, te veel biomassa inzet, nog afhankelijk is van gas of omdat het hoge temperatuurnet heel veel energie (27%) onderweg verliest;
  2. Het niet accepteren van de kwaliteitsverklaring van Eneco een substantieel effect gaat hebben omdat bouwers bij nieuwbouw dan op zoek moeten naar alternatieve maatregelen om alsnog te kunnen voldoen aan de BENG eisen;
  3. Dit substantiële effect kan oplopen van 20 tot mogelijk zelfs 40% of meer aan energiebesparing door extra energiebesparende maatregelen in de nieuwbouw;
  4. Dit gaat zorgen voor aanzienlijk lagere energie- en woonlasten bij de nieuwe bewoners;
  5. Dit bovendien de gemeente geen extra geld kost.
  6. Tot op heden de voor- en nadelen van het niet accepteren van de kwaliteitsverklaring van Eneco door de gemeente nimmer expliciet en inzichtelijk zijn uitgeschreven, op basis waarvan de gemeenteraad kan beoordelen of wat hier de meest verstandige keuze is.

Draagt het college op:

  1. Te erkennen dat we inderdaad als gemeente technisch-juridisch in staat zijn de kwaliteitsverklaring van Eneco wel of niet te accepteren;
  2. Expliciet en inzichtelijk na te gaan wat de voor- en nadelen kunnen zijn van het niet accepteren door de gemeente van de kwaliteitsverklaring van Eneco, in het bijzonder bij de nieuwbouw van woningen;
  3. De gemeenteraad hierover uiterlijk Q3 2024 te informeren.


Gert Dijkstra, EenUtrecht
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren


    Status

    Ingetrokken

    Voor

    Tegen