Motie Langer herstel in broed­seizoen

6 juni 2024

Motie 234/2024

De gemeenteraad van Utrecht, in vergadering bijeen op 6 juni 2024, ter bespreking van Raadsvoorstel Beleidsnota Locatiebeleid evenementen en wijziging APV gemeente Utrecht 2010, locatieprofielen evenementen.

Constaterende dat:

1. Volgens ecologisch onderzoek uitgevoerd door het college in de aanloop naar het voorstel zoals het nu voorligt, ook onderzoek is gedaan naar het effect van (muziek)festivals op broedende vogels;

2. De effecten op broedende vogels miniem kunnen zijn mits er goede maatregelen getroffen worden en er voldoende rusttijd zit – namelijk 21 dagen - tussen muziekevenementen;

3. Rustperiodes op onverharde locaties in het voorstel voor minimaal 18 dagen gelden, met een voorkeur voor 21 dagen.

Overwegende dat:

1. Het erg belangrijk is dat we met het tot stand komen van locatieprofielen niet alleen zorgen dat er genoeg evenementen in de stad zijn, maar er juist ook voor zorgen dat dieren en natuur in onze stad beter beschermd worden;

2. In het voorstel al een heleboel goede maatregelen staan om broedende vogels te beschermen, maar dit nog ambitieuzer kan.

Verzoekt het college om:

1. Gedurende het broedseizoen (van 15 maart tot 15 juli) alleen bij hoge uitzondering op de onverharde locaties de rustperiode van 18 dagen te hanteren en in alle andere gevallen 21 dagen.

2. Indien er toch een rustperiode van slechts 18 dagen heeft plaatsgevonden, de raad eens per jaar te informeren over wanneer en waarom dat heeft plaatsgevonden om te kijken hoe op termijn toegewerkt kan worden naar een rustperiode van 21 dagen tijdens het broedseizoen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Mahaar Fattal, GroenLinks
Rik van der Graaf, ChristenUnie
Titus Stam, PvdA
Gert Dijkstra, EenUtrecht