Commis­sie­bij­drage Besluit minister Noor­de­lijke Randweg Utrecht


8 januari 2015

De Partij voor de Dieren is uit principe niet voor de aanleg van nieuwe wegen en wij hechten grote waarde aan de luchtkwaliteit. Hier zitten wij dus met een dilemma, nu de nieuw aan te leggen Noordelijke Randweg het verkeer in de gemeente dusdanig ontlast dat de luchtkwaliteit op bepaalde punten in de stad zal verbeteren. De Partij voor de Dieren wil echter de lange termijn visie voor ogen houden en daarom pleiten wij vooral voor het investeren in OV en fietsvoorzieningen. De aanleg van een Noordelijke Randweg helpt wellicht nu eventjes om de luchtkwaliteit elders te verbeteren, maar hoe is dat rondom de nieuwe Randweg zelf? Kan de wethouder dit toelichten. Het is niet voor niets dat ervoor gekozen wordt om bepaalde stukken ondergronds aan te leggen.

Ik had de wethouder willen vragen en laten toezeggen dat de maximumsnelheid niet hoger komt te liggen dan 80 km/h, de Partij van de Arbeid noemde dit punt al even, maar even voor de zekerheid: staat dit echt vast? Verder is de Partij voor de Dieren bezorgt om het groen. Hoeveel bomen en ander groen gaat er verdwijnen ten behoeve van de aanleg en hoe wordt dit gecompenseerd? Het zal geen verrassing zijn dat de Partij voor de Dieren zéker geen Noordelijke Randweg wil als dit ten koste gaat van groen en natuur. Tot slot is de Partij voor de Dieren bezorgd, net als andere fracties, om de Waterlinieweg en de verkeersintensiteit en de snelheid. Ook graag daarop een toelichting van de wethouder.

Dank u wel.

Interessant voor jou

Commissiebijdrage Levering in eigendom grond ten behoeve van woningbouw en verhuurboten

Lees verder

Commissiebijdrage Uitvoeringsprogramma Utrechtse Energie 2015

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer