Commissie Evaluatie keurmerk Taxi Utrecht
In de raadsbrief worden een aantal verbeterpunten voor de taxibranche, die overigens in 2023 ook al gesignaleerd waren, opgesomd. Inclusief een rijtje maatregelen om de kwaliteit en betrouwbaarheid te verbeteren.
Zeker omdat we willen dat steeds minder mensen een eigen auto hebben kan de taxi een alternatief zijn voor een deel van een reis.
De Partij voor de Dieren steunt daarom het aangekondigde onderzoek naar diverse maatregelen om kwaliteit en betrouwbaarheid te verbeteren. Als onderdeel van kwaliteit zien we echter ook duurzaamheid. En dat onderwerp ontbreekt nu volledig in de opgesomde te onderzoeken maatregelen. Deelt de wethouder de mening dat duurzaamheid ook onderdeel van de kwaliteitscriteria moet zijn?
En dan heb ik een aantal concrete suggesties:
1. Mijn collega vroeg hier in 2020 ook al naar: hoe gaat het college zorgen dat taxi’s niet meer met draaiende motor op hun klanten wachten? En kunnen we dit in de verordening kwijt?
2. Hoe gaat het college de taxibranche helpen over te schakelen naar elektrisch rijden? Er zijn nu bijvoorbeeld geen laadpalen bij taxistandplaatsen. Kan de wethouder toezeggen ook dit in het komende jaar te gaan onderzoeken?
3. En tenslotte in het verlengde daarvan: in Amsterdam kregen (en wellicht nog steeds wel krijgen, elektrische taxi’s voorrang op fossiele auto’s bij het oppakken van passagiers. Kan het college, al dan niet in samenhang met het punt over toevoegen van laadpalen, ook mee onderzoeken of een dergelijke voorrangsregeling ook in Utrecht mogelijk is en zo ja kan dat mee in de verordening?
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Commissiebijdrage over verbod op harddrugsgebruik en technische hulpmiddelen en weigeringsgronden voor evenementen
Lees verderCommissiebijdrage Programma van Eisen Bestemming Catharijnesingel
Lees verder