Commis­sie­bij­drage Baas in eigen groen

15 februari 2024

Als eerste wil ik kort benoemen dat we ons ondanks dat we medeagendeerder zijn, ongemakkelijk voelen bij de titel van de agendering 'baas in eigen groen’, en ook 'geen plant is illegaal’ omdat deze afstammen van kreten die eigenlijk een heel andere context hebben. We hopen dat er in de toekomst geen kreten over bestaansrecht gebruikt worden voor totaal andere onderwerpen, omdat dit de aandacht afneemt van de betekenis van baas in eigen buik, en geen mens is illegaal.

Dan zal ik nu mijn bijdrage richten op de inhoud van het agendapunt.

In de beantwoording van de gestelde vragen, lezen we dat er duidelijk moeite is gedaan door de gemeente om in contact te komen met de planter. Dat vinden we fijn om te lezen. Verder snappen we ook dat de exotische planten zijn weggehaald.

Het zal niemand verbazen, voor Partij voor de Dieren is het van belang dat biodiversiteit de hoofdrol moet spelen in het actieplan.

Waar we dus onze vraagtekens bij zetten, is dat er ook voor is gekozen om ook de inheemse beplanting, die dan ook waarde heeft voor de biodiversiteit, weg te halen. Daarin krijgen wij het idee dat de bureaucratische regels, misschien niet het doel dienen dat we als gemeente voor ogen hebben. Is het namelijk niet veel logischer uitgangspunt dat planten mogen blijven staan, zolang ze geen bedreiging zijn voor de biodiversiteit en het ecosysteem? Hoe reflecteert de wethouder daarop? Graag een reactie.

Wat onze fractie ook verbaasd, is dat er in het de zelfbeheerovereenkomst niets wordt benoemd over biodiversiteit of inheemse soorten. Dit hoopt mijn fractie terug te zien in de overeenkomst, graag een toezegging.

Daarnaast hebben we nog enkele zorgen over hoe het nu in de praktijk gaat met het zelfbeheer.

Ik zei het net al in een interruptie, we vragen ons af in hoeverre er nu door de gemeente in samenhang wordt gekeken naar zelfbeheerprojecten. Die zelfbeheerprojecten staan natuurlijk niet los van elkaar, en de ecologische toegevoegde waarde van die projecten is afhankelijk van de mate van afstemming die er wel of niet is. Graag een reactie van de wethouder. Is de wethouder het met ons eens dat groenconciërges zouden kunnen helpen hierbij? Of ziet zij andere manieren om dit te waarborgen en te versterken?

Als laatste wil ik benoemen dat hoe leuk en waardevol zelfbeheer kan zijn, het ook een vorm van onbetaalde arbeid is. Zolang zelfbeheerders blij zijn en dit vrijwillig doen, is er natuurlijk niet direct een probleem. Echter is het wel belangrijk dat we dus niet afhankelijk worden van zelfbeheer om groen en biodiversiteit in de stad te bevorderen. Is de wethouder dit eens met onze fractie? Graag een reactie.