Commis­sie­bij­drage Zuidpoort


11 januari 2024

Het toekomstperspectief is een uitgebreide studie en een pakket maatregelen met een grote impact. Bewoners en bezoekers zullen hun rijgedrag moeten aanpassen. Door het versmallen van straten en door de geplande knip op het Ledig Erf komt er minder ruimte voor de auto en –waar wij blij mee zijn- meer voor groen en dus ook voor mens en biodiversiteit.

Net als andere fracties vindt mijn fractie het bijzonder dat de coalitie ervoor heeft gekozen om een unaniem aangenomen amendement te negeren en maar één soort verkeersingreep uit te werken. Mijn vermoeden is dat de variant fietsstraat niet de voorkeursvariant was geweest van de Partij voor de Dieren, maar dat zullen we niet weten omdat een democratisch aangenomen amendement genegeerd is. Waar mijn fractie namelijk in het scenario fietsstraat benieuwd naar was: zou er een waargenomen verschil zijn geweest in de uitstoot en energieverbruik van auto's in het scenario waar auto's gewoon door konden rijden (bij fietsstraat) ten opzichte van scenario waar auto's moeten omrijden (knip).

De geplande knip staat het toe dat auto's komend van venuslaan/rubenslaan de Tolsteegbrug over mogen om de Twijnstraat in de rijden. In de Twijnstraat en Lange Smeestraat is een toename van verkeer te verwachten, zegt de verkeerskundige rapportage. Die doet een beetje laconiek over de verwachte toename, en zegt dat er na monitoren eventueel verhelpende maatregelen genomen kunnen worden. Maar we hebben dit liever nu al niet als een probleem. Welke maatregelen gaat de wethouder nemen om dit probleem te voorkomen?

De passage over financiën vinden wij onvoldoende. Mooi dat er budget is voor fase 1, maar wij vinden dat er eigenlijk nu ook al budget zou zijn voor fase 2. Er moet nog 5 miljoen gevonden worden. Deze wethouder kennende denkt zij dat het vast goed gaat komen, maar wij willen graag een goede verzekering: per wanneer moet dit bedrag gevonden zijn en gaat dit ook echt lukken? Wat gebeurt er als budget niet gevonden wordt: gaat tweede fase dan op de lange baan, of sneuvelt dan een andere (zo ja welke) verkeersambitie)?

Tot slot, voorzitter, groen. Dat zoveel steen en asfalt vergroend gaan worden, vinden wij natuurlijk goed nieuws is en is de voornaamste reden om deze visie te steunen. We lezen wel over het aanplanten van struiken en bomen, maar we zien niets over het kappen van bomen. Nu hebben we te vaak meegemaakt dat verkeerkundige ingrepen die mede het doel hebben te vergroenen ook gepaard gaan met bomenkap, dus wij willen van de wethouder graag de toezegging: kan zij toezeggen dat het uitgangspunt van deze operatie is dat er geen bomen gekapt gaan worden? Wij overwegen dit als een uitgangspunt toe te voegen aan het raadsvoorstel middels een amendement mocht dat nodig zijn.

Interessant voor jou

Commissiebijdrage Raadsvoorstel beleidsnota geluid en trillingen

Lees verder

Commissiebijdrage Raadsbrief Dwingende maatregelen duurzaam reisgedrag

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer