Raads­bij­drage Politie-inzet bij pro-Palestina demon­straties Univer­siteit Utrecht

6 juni 2024

Voorzitter, vorige week hebben we uitgebreid debat gevoerd over de vreedzame demonstraties bij de UU en het demonstratierecht dat onder druk staat. Ik zal het nu dan ook kort proberen te houden.

Mijn fractie wijst de manier waarop demonstranten zijn behandeld door politie en ME af. De inzet was gewelddadig en buitenproportioneel. Wij willen dat dit in de toekomst nooit meer gebeurd. We hopen dan ook op een goed resultaat van de evaluatie, waarbij ook demonstranten en amnesty international betrokken worden. Daar kunnen lessen uit getrokken worden om te voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurd. Mijn fractie is benieuwd of de burgemeester al meer kan zeggen over het tijdspad.

Op een punt wil ik nog doorgaan. Ik zei het vorige week al, het enige positieve dat wij konden benoemen is dat er geen dieren zijn ingezet. Maar ze zijn wel op locatie achter de hand gehouden. Waarom, bij een vreedzame demonstratie? Dat verbaast mijn fractie. Ook zijn we geschrokken dat de burgemeester toegaf dat capaciteitsproblemen een reden kunnen zijn voor politie en ME om dieren te gebruiken. Dieren die daar onder lijden, wat niet past in een diervriendelijke stad. Dieren mogen niet gereduceerd worden tot levende wapenstokken. Eerder gaf de burgemeester escalatie met traangas en kogels als excuus voor de inzet van dieren en het aanvaarden van dierenleed en nu wordt ook het gebrek aan menskracht aangehaald. Wij kunnen ons hier uiteraard niet in vinden. Kan de burgemeester toezeggen ten eerste nooit capaciteitsgebrek als reden te gebruiken om toestemming te geven voor de inzet van dieren door politie en ME en als tweede dit ook niet te doen bij toestemming voor het achter de hand houden van dieren bij demonstraties?

Tot slot dienen wij de voorstellen van BIJ1 mede in, evenals een motie die GroenLinks zo zal indienen.