Monde­linge Vragen “Oooooh het houdt gewoon niet op” Plandelen in Park Paar­denveld

Indiendatum: 31 aug. 2023

Mondelinge vragen 1, 31 augustus 2023

Afgelopen zaterdag deed de Partij voor de Dieren mee aan de tweede Utrechtse plandeldag. Het woord plandelen is een samentrekking van plastic opruimen en wandelen. Met opruimknijpers en afvalzakken van de gemeente trok een groep vrijwilligers de stad in om afval op te ruimen. Al snel stuitten we in Park Paardenveld op een zee aan sigarettenpeuken en bierdoppen. Goed gemutst gingen we aan de slag, maar al snel zonk de moed in de schoenen. "Ooooh, het houdt gewoon niet op", werd verzucht. Echt overal lagen peuken en doppen, soms ook vast in de grond. Rondslingerend afval, en zeker ook peuken, is een forse bedreiging voor natuur en dieren, en ook voor kwaliteit van het water in de grond en de nabij liggende singel. Na anderhalf uur opruimen waren de acht vrijwilligers nog niet klaar met het verwijderen van peuken en doppen. Heel demotiverend, wetend dat bij de volgende zomeravond weer honderden peuken en doppen achtergelaten worden.

1. Herkent het college het beeld dat in Park Paardenveld zo ontzettend veel peuken en doppen liggen? In hoeverre geldt dit probleem ook voor de andere parken in Utrecht?

2. In hoeverre verwijdert de gemeente deze peuken en doppen? Is effectief verwijderen überhaupt mogelijk?

3. Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Welke middelen kan de gemeente (extra) inzetten om te voorkomen dat peuken en doppen zo klakkeloos weggemikt worden?

4. Het viel ons op dat dat er echt giga veel peuken onder en naast bankjes liggen terwijl er wel vaak een afvalbak staat. Welke actie gaat hierop worden ondernomen?

5. Misschien een drastische stap, maar ook met het oog op volksgezondheid toch: in hoeverre zijn rookvrije parken een optie voor het college om de peukenzee te bestrijden?

Indiendatum: 31 aug. 2023
Antwoorddatum: 31 aug. 2023

Mondelinge vragen 1, 31 augustus 2023

Dank aan de PvdD voor de vragen, maar zeker ook voor het plandelen. De leden van het college hebben het ook nog even in de praktijk gebracht. Lot van Hooijdonk was er ook en ik ook. Het was een geslaagde plandeldag en ik kan het iedereen aanraden. Ik zal de vragen verder beantwoorden. We weten inderdaad dat dat er veel peuken en kleine vervuilingen achterblijven in onze parken. Ook in andere parken zien we dat terug. Wat die plekken gemeen hebben, is dat het de mooie plekjes van de stad zijn, waar mensen vaak genieten. Daar zien wij dan ook deze vorm van kleine vervuiling terug.

Wij werken ook hard om de Utrechtse parken schoon te houden. Het is lastig om kleine vervuiling zoals peuken en doppen helemaal op te ruimen. Dat hebben de indieners zelf ook uit de eerste hand kunnen merken. Op de verharde locaties hebben we hier stofzuigers voor die de peuken er ook specifiek uit weten te halen, maar dat werkt niet op het gras. Dat betekent dat het handmatig werken is en dat het daarmee ook heel tijdrovend is. Maar dat is de wijze waarop wij dat doen.

In de parken staat een grote hoeveelheid afvalbakken voor het weggooien van klein afval. In de zomer, de periode waarin de meeste vervuiling plaatsvindt, zetten we extra kliko’s neer. We onderzoeken ook nog of er nog extra mogelijkheden specifiek voor het opruimen van peuken zijn.

Het is uiteindelijk wel een gedragskwestie. Waarom gooien mensen hun peuken niet in de afvalbak? Het is moeilijk te beïnvloeden, maar onze schonestadcoaches doen daar een goede poging toe. Ze zijn regelmatig in onze parken, zeker ook in de zomer. Ze informeren mensen daar, bijvoorbeeld over de gevolgen. Heel veel mensen denken nog
steeds dat een sigarettenpeuk van papier is gemaakt, terwijl er in werkelijkheid een ongelooflijke hoeveelheid plastic in zit.

Onze ambitie is dat kinderen vanaf 2035 in ieder geval helemaal rookvrij kunnen opgroeien en spelen. We zijn in onze openbare ruimte ook goed op weg met rookvrije bushaltes en speeltuinen. De komende tijd gaat onze aandacht specifiek uit naar sportparken en terrassen. Dat heeft er ook mee te maken dat er verschillende regimes zijn voor de
handhaving en dat het ook belangrijk is dat de norm daadwerkelijk ook gehandhaafd kan worden. Dat is waar wij op dit moment staan.

We onderzoeken wel welke verdere maatregelen nog nieuw te ontwikkelen kunnen zijn. Dat komt terug in de roadmap Rookvrij. We zijn bereid om in dat onderzoek de suggestie voor rookvrije parken in ieder geval mee te nemen. Ik verwacht dat wij eind van dit jaar de raad verder kunnen informeren over de roadmap en de volgende stappen in de rookvrije generatie.