Monde­linge vragen Stop de vierde aanvlieg­route!


Indiendatum: 6 feb. 2025

Mondelinge vragen 4, 6 februari 2025

De vierde aanvliegroute naar Schiphol die de landelijke overheid op het oog heeft is tegenstrijdig aan alles waar we in Utrecht voor staan: het tegengaan van klimaatverandering, het verbeteren van luchtkwaliteit, het tegengaan van geluidsoverlast en een leefbare stad voor onze huidige en toekomstige inwoners – mens en dier. Eerder sprak de raad zich al uit tegen deze plannen. Na een gezamenlijke brandbrief van meerdere gemeenten en de provincie, bleef het oorverdovend stil. In december publiceerde minister Madlener een kamerbrief met een update over de plannen. Waar het vorige kabinet nog aangaf dat lokale bestuurders in een gezamenlijk proces voor een gedragen uitwerking moesten zorgen, wordt in de recente voortgangsbrief niets meer gezegd over de rol van provincies, gemeenten en inwoners. Afgelopen maandag is er vanuit provincie Utrecht een brief gestuurd aan minister Madlener over de vierde aanvliegroute. Wij blijven kiezen voor het klimaat en een gezonde leefomgeving en niet voor de vervuilende belangen van Schiphol. Wij zijn dan ook blij dat gemeente Utrecht medeondertekenaar is van de brief vanuit de provincie. Dit brengt ons wel op de volgende vragen;

1. Waarom heeft de wethouder de raad niet op de hoogte gesteld van het ondertekenen van de nieuwe brief aan het ministerie? Kan zij toezeggen dit in de toekomst bij beweging op dit dossier wel te doen?

2. De genoemde brief aan de minister gaat vooral in op de gewenste rol van de provincie. In hoeverre heeft het college mee kunnen denken over de inhoud en formuleringen in de brief?

3. Wat gaat de wethouder doen om niet alleen de positie van de provincie, maar ook die van de gemeente en onze inwoners te versterken in de besluitvorming over de vierde aanvliegroute?

4. Deelt zij dat we als gemeente niet achterover mogen leunen om besluitvorming vanuit het Rijk af te wachten, maar een proactieve houding moeten innemen en alles op alles moeten zetten om de vierde aanvliegroute tegen te houden?

Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Joachim Cornielje, PvdA
Stevie Nolten, BIJ1
Charlotte Passier, Volt
Lars van Rooij, Student&Starter
Mahmut Sungur, Denk
Joost Vasters, D66
Kirsten Alblas, ChristenUnie

Indiendatum: 6 feb. 2025
Antwoorddatum: 6 feb. 2025

Mondelinge vragen 4, 6 februari 2025

De vierde aanvliegroute naar Schiphol die de landelijke overheid op het oog heeft is tegenstrijdig aan alles waar we in Utrecht voor staan: het tegengaan van klimaatverandering, het verbeteren van luchtkwaliteit, het tegengaan van geluidsoverlast en een leefbare stad voor onze huidige en toekomstige inwoners – mens en dier. Eerder sprak de raad zich al uit tegen deze plannen. Na een gezamenlijke brandbrief van meerdere gemeenten en de provincie, bleef het oorverdovend stil. In december publiceerde minister Madlener een kamerbrief met een update over de plannen. Waar het vorige kabinet nog aangaf dat lokale bestuurders in een gezamenlijk proces voor een gedragen uitwerking moesten zorgen, wordt in de recente voortgangsbrief niets meer gezegd over de rol van provincies, gemeenten en inwoners. Afgelopen maandag is er vanuit provincie Utrecht een brief gestuurd aan minister Madlener over de vierde aanvliegroute. Wij blijven kiezen voor het klimaat en een gezonde leefomgeving en niet voor de vervuilende belangen van Schiphol. Wij zijn dan ook blij dat gemeente Utrecht medeondertekenaar is van de brief vanuit de provincie. Dit brengt ons wel op de volgende vragen;

1. Waarom heeft de wethouder de raad niet op de hoogte gesteld van het ondertekenen van de nieuwe brief aan het ministerie? Kan zij toezeggen dit in de toekomst bij beweging op dit dossier wel te doen?

Antwoord: Dank u wel, voorzitter, en ook dank aan de indieners. Ik ben namelijk ontzettend blij – en dat is ook het antwoord op de eerste vraag – met de nauwe betrokkenheid van de raad bij dit onderwerp. Ik heb zijn oproep luid en duidelijk verstaan in de verschillende debatten en vragensets. Met die lijn ga ik op pad, onder andere in de vorm van lobby en brieven. De boodschap in de brief was in lijn met eerdere oproepen, zoals dat vaak het geval is bij onze lobby-inzet. Daarom is het niet gebruikelijk om over die doorgezette lijn altijd te communiceren met de raad. Maar de betrokkenheid van de raad is duidelijk en ik zal de raad over belangrijk nieuws op dit dossier daarom ook op de hoogte houden. Het is even aanvoelen, maar ik denk dat het niet altijd de lobbybrieven zelf zijn, maar meer de volgende stappen van het Rijk en onze reactie daarop. Voor nu is er niet meer duidelijk geworden vanuit het Rijk en was het vooral het nogmaals ondersteunen van het standpunt dat we al hadden.

2. De genoemde brief aan de minister gaat vooral in op de gewenste rol van de provincie. In hoeverre heeft het college mee kunnen denken over de inhoud en formuleringen in de brief?

Antwoord: Lobbybrieven hebben niet altijd een even gestructureerde geboorte, maar wij hebben uiteindelijk zeker kunnen meedenken over de inhoud. Deze was in eerste instantie zelfs wat zachter dan nu, waarop we dus ook flink hebben bijgestuurd als Utrecht. Het gaat ons dan ook met name om de kracht van dat signaal en de gezamenlijkheid ervan. De ervaring leert dat dat het effectiefst is.

3. Wat gaat de wethouder doen om niet alleen de positie van de provincie, maar ook die van de gemeente en onze inwoners te versterken in de besluitvorming over de vierde aanvliegroute?

Antwoord: Het Rijk heeft in het verleden beloofd de provincie een rol te geven in de vorm van een gebiedsadvies als de eerste contouren van de nieuwe route bekend worden. Wat ons betreft, staat onze positie dan ook het sterkst als we nauw blijven optrekken met de provincie enregiogemeenten. Als er straks daadwerkelijk een schetsontwerp komt, wellicht, dan is dat wat ons betreft ook een belangrijk moment om ons standpunt over het voetlicht te brengen. We zullen hier dus zeker niet passief in zijn.

4. Deelt zij dat we als gemeente niet achterover mogen leunen om besluitvorming vanuit het Rijk af te wachten, maar een proactieve houding moeten innemen en alles op alles moeten zetten om de vierde aanvliegroute tegen te houden?

Antwoord: Deze opvatting deel ik volledig en vandaar ook onze deelname aan de brief waarover wij nu spreken. Ik houd nauw contact met de provincie hierover om als regio gezamenlijk hierin actief te blijven optrekken.

Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Joachim Cornielje, PvdA
Stevie Nolten, BIJ1
Charlotte Passier, Volt
Lars van Rooij, Student&Starter
Mahmut Sungur, Denk
Joost Vasters, D66
Kirsten Alblas, ChristenUnie

Aanvullende vraag Partij voor de Dieren: Dank aan de wethouder voor de beantwoording, maar onze insteek van deze vraag was juist om niet af te wachten wat het schetsontwerp van het Rijk is, maar om juist de lobby ook hierop voort te zetten voordat we dat als gemeente ontvangen. Deelt de wethouder dat dit niet zinvoller zou zijn?

Antwoord wethouder Oosters: : Ja, dat is ook precies waarom we dat nu al twee keer hebben gedaan. We hebben al eerder vorig jaar een brief gestuurd en nu dus ook onlangs zonder dat wij eigenlijk extra informatie vanuit het Rijk hebben, om maar ons standpunt te blijven onderstrepen. Volgens mij hebben we dat nu voldoende gedaan en is het nu een ernstige zaak dat het Rijk op onze brief moet
reageren. Ik denk dat dat de volgende stap is en dan kunnen we vanaf daar weer verder. Ik weet niet of nog een brief met hetzelfde signaal effectief zal zijn, maar de raad kan van mij een actieve houding op dit onderwerp verwachten.

Aanvullende vraag Partij voor de Dieren: Ik begrijp dus dat er twee keer een brief is gestuurd. Het is heel erg kwalijk dat we daar geen reactie op krijgen van het Rijk. Maar daarom heb ik zojuist een vraag gesteld: in deze brief die deze week is gestuurd, gaan we niet in op de gemeente en ook niet op de rol van de inwoners in dit proces. Deelt de wethouder dat het dan dus juist wel zinvol kan zijn om druk te blijven uitoefenen en ook in een volgende brief juist wel op deze twee zaken in te gaan?

Antwoord wethouder Oosters: Ja, ik onderken dat druk blijven uitoefenen ook kan helpen. Het komt ook vanuit heel veel gemeenten, dus dat gezamenlijke geluid is belangrijk. Volgens mij hebben we dat nu met de brieven goed gedaan en ik zal in een volgend communicatiemoment ook zeker nadenken over de echte rol voor inwoners en bewoners, en het effect van de vierde aanvliegroute
voor hen. Dat zal ik zeker meenemen in het signaal.

Interessant voor jou

Mondelinge vragen Bankjes op de Neude kunnen bomen beschermen

Lees verder

Schriftelijke vragen Gevolgen Raad van State uitspraak over intern salderen voor veehouderijen en bouwprojecten

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer