Schrif­te­lijke vragen Gevolgen Raad van State uitspraak over intern salderen voor veehou­de­rijen en bouw­pro­jecten


Indiendatum: 10 feb. 2025

Schriftelijke vragen 19/2025

Op 18 december 2024 deed de Raad van State uitspraak dat intern salderen met terugwerkende kracht weer vergunningplichting wordt (Rechtspraak over intern salderen wijzigt - Raad van State). Bedrijfsaanpassingen of -uitbreidingen binnen de bestaande vergunde stikstofruimte zijn daarom niet meer zonder meer toegestaan en voor eerdere wijzigingen is voor de afgelopen 5 jaar met terugwerkende kracht een vergunning nodig.

Op 4 februari werden we in een raadsbrief geïnformeerd over de mogelijke gevolgen hiervan voor bouwprojecten in onze gemeente. De uitspraak heeft echter ook gevolgen voor andere activiteiten, waaronder veehouderijen.

1. In de raadsbrief worden zes projecten genoemd waar gebruik is gemaakt van intern salderen: Strijkviertel, Groenewoud, Cartesiusdriehoek 2 t/m 6, Zuilense Vecht, Ivoordreef en MWKZ 6. Zijn dit locaties die nog onder de overgangstermijn vallen of niet?

2. Zijn er nog andere locaties die onder de overgangstermijn vallen en dus wel starten? Zo ja, op welke manier zou hiervoor nog stikstofruimte gevonden kunnen worden om een natuurvergunning te verkrijgen om te voorkomen dat deze projecten vanaf 2030 met terugwerkende kracht illegaal zijn?

Ondanks de uitspraak werd op 20 januari door de gemeente een verleende omgevingsvergunning gepubliceerd om een veehouderij uit te breiden. (Wijziging bedrijf en uitbreiding aantal koeien op basis van intern salderen: Gemeenteblad 2025, 22017 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen)

3. Waarom is bovenstaande aanvraag niet geweigerd?

4. Hoeveel andere activiteiten zijn (naast de 6 genoemde bouwprojecten) tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025 door de gemeente toegestaan op basis van intern salderen? In wat voor soort categorieën zijn deze activiteiten in te delen (bijvoorbeeld veehouderij, bouwen, etc.)?

5. Worden al deze activiteiten op basis van genoemde uitspraak van de Raad van State opnieuw beoordeeld om vast te stellen of deze bedrijven alsnog een natuurvergunning nodig hebben? Zo nee, waarom niet?

6. Hoeveel door de gemeente Utrecht verleende vergunningen en positief beoordeelde voortoetsen worden getroffen door genoemde uitspraak en hoe gaat het college hiermee om?

Biobased bouwen voorkomt stikstofuitstoot, en bijkomende voordelen zijn minder CO2-uitstoot en het draagt bij aan de biodiversiteit.

7. Ziet het college mogelijkheden om hierop in te zetten om de stikstofuitstoot bij (gebieds)ontwikkelingen te minimaliseren/verkleinen?

Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Anne Sasbrink, Partij voor de Dieren
Charlotte Passier, Volt
Rik van der Graaf, ChristenUnie