Schrif­te­lijke vragen Energie-inten­sieve bedrijven moeten ook besparen

Indiendatum: 15 jul. 2024

Schriftelijke vragen 134/2024

Op 13 juni 2024 verscheen er een artikel op nu.nl over het feit dat energie-intensieve bedrijven verplicht zijn om te besparen volgens de wet Milieubeheer, maar dit lang niet altijd doen.

Van de ongeveer 4.000 energie-intensieve bedrijven liggen er dertig in Utrecht.[1]

De regionale omgevingsdiensten zijn belast met de uitvoer van deze controle. De ODRU heeft hiervoor 1,5 fte aangenomen, en de RUD 3 fte.

Ook in Utrecht is energie besparen één van de speerpunten in het tegengaan van de klimaatcrisis. Daarnaast zorgt netcongestie ook in onze gemeente voor grote problemen. Iedereen moet dan ook alle zeilen bijzetten, en alle beetjes helpen.

De combinatie van klimaatcrisis, netcongestie en dit nieuwsbericht leidt bij de fracties van ChristenUnie Utrecht, Partij voor de Dieren en Groen Links dan ook tot onderstaande vragen:

1. Klopt onze observatie dat er dertig Utrechtse bedrijven op deze lijst staan?

2. Hoeveel van deze bedrijven nemen deel aan het Emission Trading System (ETS) van de Europese Unie en vallen dus niet onder de wet Milieubeheer?

3. In hoeverre hebben RUD en ODRU de bedrijven in de gemeente Utrecht die wel onder de wet Milieubeheer vallen gecontroleerd?

4. Hebben al deze bedrijven een gedegen plan gemaakt?

5. Als niet alle bedrijven zo’n plan hebben, op welke wijze wordt dan geborgd dat zij zo snel mogelijk een plan maken?

6. Hoe wordt geborgd dat de bedrijven hun plan ook daadwerkelijk uitvoeren en nakomen?

7. Welke rol ziet de gemeente voor zichzelf weggelegd om het belang hiervan, ook in het kader van netcongestie, bij deze bedrijven onder de aandacht te brengen?

Rik van der Graaf en Kirsten Alblas, ChristenUnie Utrecht
Rachel Heijne, GroenLinks

[1] Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2023/51/energielevering-bedrijven-naar-verbruiksklasse-2021-2022 onder ‘downloads’