Schrif­te­lijke vragen productie met PFAS in Utrecht

Indiendatum: 11 sep. 2023

Schriftelijke vragen 163/2023

Uitstoot van PFAS heeft schadelijke gevolgen voor mens, dier en milieu. Deze deeltjes breken nooit af. Op Europees niveau is Nederland bezig met een verbod op deze chemische stoffen voor productie, verkoop, gebruik en import. In Utrecht is het bedrijf Fluortubing gevestigd dat gebruik maakt van PTFE, een vorm van PFAS. Fluortubing maakt in het productieproces gebruik van producten afkomstig van Chemours. Er zijn ernstige zorgen over de schadelijkheid van de producten die gemaakt worden door dit bedrijf. Dit leidt bij de fracties van de Partij voor de Dieren, GroenLinks, Stadsbelang Utrecht en Utrecht Solidair tot de volgende vragen over het in Utrecht gevestigde Fluortubing:

1. Onderschrijft het college de schadelijke gevolgen van PFAS voor mens, dier en milieu?
  2. Is het college op de hoogte van het produceren met PFAS door Fluortubing in Utrecht?
  3. En in hoeverre en waar loost Fluortubing afvalstoffen? In hoeverre is er een risico dat dit bedrijf zorgt voor het toenemen van schadelijke stoffen in het milieu, bijvoorbeeld in het Amsterdam-Rijnkanaal waar zij aan gevestigd zijn?
  4. Wat is de impact van dit bedrijf op zowel het milieu, de flora en fauna, als de gezondheid van inwoners van Utrecht?
  5. Welke ruimte is er om vanuit de gemeente Utrecht op te treden tegen bedrijven die werken met schadelijke stoffen als PFAS?
  6. Welke mogelijkheden ziet het college om schade door PFAS te reinigen?
  7. Zijn er naast Fluortubing nog andere bedrijven in Utrecht die werken met PFAS?

Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Rachel Heijne, GroenLinks
Cees Bos, Stadsbelang Utrecht
Yvonne Hessel, Utrecht Solidair

Indiendatum: 11 sep. 2023
Antwoorddatum: 6 okt. 2023

Schriftelijke vragen 163/2023

Antwoord: Ja.

Antwoord: Het is ons bekend dat Fluortubing het halffabricaat in de vorm van PTFE poeder afneemt van Chemours. PTFE is beter bekend als teflon, dit is een polymeer die niet de schadelijke eigenschappen heeft van de PFAS die momenteel veel in het nieuws zijn (zoals GenX en PFOA). Het halffabricaat zou minimale verontreinigingen kunnen bevatten; als dit zo is, gaat het om niet meetbare hoeveelheden. Fluortubing produceert zelf geen PFAS. Het halffabricaat voldoet aan strenge EU-normen.

Antwoord: Het afvalwater van Fluortubing wordt gefilterd (geneutraliseerd) en geloosd op het riool. We hebben geen aanwijzingen dat hierbij schadelijke stoffen in het milieu komen. Rijkwaterstaat heeft ons bevestigd dat het bedrijf niet loost op het Amsterdam-Rijnkanaal. Voor het risico op emissie van PFAS, verwijzen we naar het antwoord op vraag 2.

Antwoord: Er worden jaarlijks milieucontroles gedaan bij Fluortubing door milieu-inspecteurs van de RUD Utrecht, waarmee de risico’s op schade aan het milieu en de gezondheid binnen de landelijke normen blijven. Ook is in 2019 in opdracht van de gemeente een verkennend PFAS-onderzoek gedaan, waarbij de bodem in de directe omgeving van Fluortubing (Kernkade 14) is onderzocht. Hierbij zijn geen PFAS- waarden in grond en grondwater aangetroffen hoger dan de achtergrondwaarde in Utrecht.

Antwoord: Bij overtredingen van het Activiteitenbesluit (vallend onder de Wet milieubeheer) is optreden mogelijk conform de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht en de regionale Uitvoerings- en Handhavingsstrategie waarover wij u op 11 februari 2022 hebben geïnformeerd.

6. Welke mogelijkheden ziet het college om schade door PFAS te reinigen?

Antwoord: PFAS zijn inmiddels overal gesignaleerd en komen overal in het milieu, ons voedsel en drinkwater voor. De inzet moet zijn op voorkomen van verdere verontreinigingen. In Utrecht is een aantal locaties waar de bodem sterk verontreinigd is met PFAS als gevolg van brandblusoefeningen. We hebben deze locaties in beeld en deze worden aangepakt, zoals gemeld in de raadsbrief ‘Stand van zaken PFAS-onderzoek’ van 12 juli 2021.

Antwoord: De meest bekende toepassing in PFAS is blusschuim. Dit wordt ingezet door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) bij bepaalde typen branden. Daarnaast beschikken BASF en VARO Energy over een sprinklerinstallatie die werkt op PFAS-houdend blusschuim, onder normale bedrijfsomstandigheden komt hierbij geen PFAS vrij in het milieu. Voor zover ons bekend zijn in de gemeente Utrecht verder geen bedrijven die PFAS uitstoten.

Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Rachel Heijne, GroenLinks