Schriftelijke vragen Raad in de Wijk West
Indiendatum: 12 jun. 2024
Schriftelijke vragen 115/2024
Op 28 mei 2024 was Raad in de Wijk West. Raads- en Commissieleden bezochten de nieuwbouw in Cartesius en de heringerichte Kanaalstraat. De nieuwbouw in Cartesius is nog niet afgerond, maar er wonen inmiddels al enige tijd nieuwe bewoners. We spraken met een aantal van deze bewoners en later op de avond ook met bewoners en winkeliers uit de omgeving van de Kanaalstraat. Naar aanleiding van deze avond hebben wij de volgende vragen opgesteld.
Cartesius
1. De nieuwe wijk wordt autoluw. Dat kan onder meer omdat het Station Zuilen heel dichtbij is. Maar door bouwwerkzaamheden in het gebied en werkzaamheden aan de Cartesiusweg moeten bewoners omlopen of omfietsen om bij het station te komen. Is het mogelijk tijdelijk kortere loop- en/of fietsroutes te maken tussen de bestaande nieuwbouw en het station
2. Het bouwproces verloopt gestaag. In de tussentijd zijn er zorgen over voorzieningen zoals straatverlichting en over de verkeersveiligheid omdat er hard gereden wordt door bouwvakkers etc. alsof ze niet doorhebben dat er al mensen in het gebied wonen. Op welke wijze kunnen wij sturen op de leefbaarheid in het gebied gedurende de bouw?
3. Bewoners zeggen dat het moeilijk is om contact te krijgen met de verhuurder en dat zij lang moeten wachten op reacties op verzoeken om gebreken te herstellen. Dit is natuurlijk een kwestie tussen huurders en verhuurders. Kan de gemeente een rol spelen bij het verbeteren van de communicatie?
4. De woningen zijn duurzaam, goed geïsoleerd en hebben veel ramen. Dit werkt als een broeikas: zonlicht kan naar binnen, maar de warmte gaat onvoldoende naar buiten. Bewoners hebben dit aan de orde gesteld, maar het lijkt erop dat maatregelen er niet op tijd zijn voor de komende warme periode.
a. In hoeverre kunnen we dit probleem tegengaan en hier bij toekomstige bouwplannen rekening mee houden zodat dit probleem zich niet voordoet?
b. Kan de gemeente acties ondernemen om te bevorderen dat de bewoners deze zomer geen last hebben van dit broeikaseffect, zonder in te leveren op energieprestatie?
5. Wat is op dit moment de planning voor de bouw en opening van de school?
6. Hoe kunnen kinderen veilig van de tijdelijke locatie van de school naar huis lopen of fietsen gezien alle werkzaamheden. Op welke wijze waarborgt het college de veiligheid van de bewoners van Cartesius gedurende de bouw?
7. De opening van de fietstunnel is in het verleden gekoppeld aan de opening van de school? Wat is op dit moment de planning van de opening van de fietstunnel? Wat voor mogelijkheden zijn er om de opening van de fietstunnel te versnellen?
Kanaalstraat
8. Er is veel verharde ruimte tussen de groenperken en de weg, meer dan bij de bomen. Waarom? Is het mogelijk de groenperken daar te verbreden?
9. Er zijn nog steeds signalen van te hard rijden in de omgeving van de Kanaalstraat Damstraat: de J.P. Coenstraat, de Vleutenseweg en de Leidseweg. Wordt de snelheid ook op deze straten gemonitord? Wordt daarbij niet alleen gekeken naar de gemiddelde snelheid, maar ook naar de pieksnelheden op rustige momenten, zoals zondagavond? Welke maatregelen zijn mogelijk?
10. Uit de petitie van bewoners J.P. Coenstraat komt dat er sprake is van asociaal en gevaarlijk rijgedrag door hard optrekken na het kruispunt met de Kanaalstraat in de richting van de Vleutenseweg. Een voorstel van bewoners is de boomspiegel op twee plekken naar binnen te halen of bloembakken te plaatsen, ter hoogte van de huisartsenpraktijk en de eerste Atjehstraat. Ook een duidelijker 30km bord is een wens. Hoe kijkt het college naar deze voorstellen?
11. Hoe gaat het met dubbel parkeren in de Kanaalstraat? Is dit verminderd na de herinrichting en de nieuwe borden?
12. Op welke wijze wordt gehandhaafd. Eerder waren er met enige regelmaat tijdelijke camera’s in de omgeving van de Kanaalstraat. Er zou een pilot gestart worden om geluidsoverlast te meten in eerder genoemde straten. Wat is de stand van zaken?
13. Wordt de parkeergarage op de Kop van Lombok efficiënt gebruikt? We horen dat bezoekers niet in de garage kunnen parkeren terwijl bewonersplekken onbezet zijn?
14. Klopt het dat er opstoppingen ontstaan bij de inrit van de Damstraat vanaf de Vleutenseweg omdat auto’s niet in de parkeergarage kunnen?
15. Wat is de verhouding in de kosten van straatparkeren en kosten van parkeren in de parkeergarage? Is het college bereid om te kijken of de parkeergarage aantrekker gemaakt kan worden voor parkeren?
16. Voor voetgangers wordt het kruispunt Kanaalstraat J.P. Coenstraat als gevaarlijk en onoverzichtelijk ervaren. Eerder stonden er stoplichten, kunnen er toch zebrapaden komen want nu denken fietsers dat ze altijd voorrang hebben en ontstaan er regelmatig bijna-ongelukken met kinderen?
17. Wat is de planning van de verdere herinrichting in het kader van de toekomstvisie van het gebied en Kanaalstraat als verblijfsplek? En daarbij hoe staat het met de ondergrondse inzameling en herinrichting Damstraat?
18. Wij hoorden van ondernemers dat er afspraken waren over meer terrassen na de herinrichting in de Kanaalstraat en Damstraat. Hoe komt het dat dit ondanks positieve adviezen en wens uit de wijk er geen vergunningen zijn afgegeven?
19. Wat is de aanpak van de evaluatie? Hoe wordt de raad hierbij betrokken?
Maartje Vermeulen, GroenLinks
Maarten van der Heuven, Partij voor de Dieren
Fred Dekkers, GroenLinks
Ilse Raaijmakers, PvdA
Nadia Stylianou, D66
Gertjan Te Hoonte, VVD
Jantine Swinkels, CDA
Ruud Maas, Volt
Ruben Snyder, Student & Starter
Interessant voor jou
Mondelinge vragen Geen verkoop dieren in nieuwe dierenwinkel!
Lees verderSchriftelijke vragen Dierenwelzijn, biodiversiteit en andere vragen Duurzaamheidsverslag
Lees verder