Schrif­te­lijke vragen Utrechtse Veggieweek


Indiendatum: 8 okt. 2024

Schriftelijke vragen 164/2024

Deze maand is het de maand van het vegetarisme, en 1 oktober was het Wereld Vegetarisme Dag. Vorige week vond in aansluiting daarop de allereerste Utrechtse Veggieweek plaats. Tijdens de Veggieweek zijn diervriendelijke(re) opties op de menukaarten van Utrechtse eetgelegenheden extra in het zonnetje gezet. Meer plantaardig eten is goed voor dierenwelzijn, de gezondheid van mensen en helpt om klimaatverandering en natuurvernietiging tegen te gaan. De Partij voor de Dieren is heel benieuwd hoe de Utrechtse Veggieweek is gegaan en hoe in de toekomst vegetarisch en plantaardig eten nog vaker gestimuleerd kan worden. Daarom hebben wij de volgende vragen.

1. Hoe is de Utrechtse Veggieweek verlopen?

2. Hoeveel horecagelegenheden hebben zich aangesloten bij de Utrechtse Veggieweek?

3. Wat zijn de ervaringen van Utrechtse ondernemers en restauranthouders rond deze week? Hoe hebben zij erop gereageerd? En hoe hebben hun klanten en bezoekers hierop gereageerd?

4. Is er behalve het uitlichten van de al bestaande vegetarische en plantaardige opties ook een vergroot aanbod geweest van vegetarische en plantaardige opties tijdens deze week? Zo nee, waarom niet en hoe kan dit in de toekomst beter?

5. Zo ja, zijn horecaondernemers bereid de keuze permanent uit te breiden en/of kan de gemeente hen hiertoe verder aansporen? Zo nee, waarom niet?

6. Wat voor kansen ziet het college om een vegetarisch of plantaardig voedingspatroon ook op andere momenten in het jaar en richting meer doelgroepen in een positief daglicht te stellen?

7. Is er binnen de gemeente en Koninklijke Horeca Nederland ook aandacht voor Wereld Veganisme Dag op 1 november en de daaropvolgende wereld veganisme maand? Zo ja, hoe wordt dit vormgegeven? Zo nee, waarom niet?

8. Indien er dit jaar niets gedaan kan worden met Wereld Veganisme Dag (bijvoorbeeld in de vorm van een Vegan Week), is het college bereid om dit wél te doen vanaf 2025? Zo nee, waarom niet?

Louise de Vries, Partij voor de Dieren

Indiendatum: 8 okt. 2024
Antwoorddatum: 31 okt. 2024

Schriftelijke vragen 164/2024

Deze maand is het de maand van het vegetarisme, en 1 oktober was het Wereld Vegetarisme Dag. Vorige week vond in aansluiting daarop de allereerste Utrechtse Veggieweek plaats. Tijdens de Veggieweek zijn diervriendelijke(re) opties op de menukaarten van Utrechtse eetgelegenheden extra in het zonnetje gezet. Meer plantaardig eten is goed voor dierenwelzijn, de gezondheid van mensen en helpt om klimaatverandering en natuurvernietiging tegen te gaan. De Partij voor de Dieren is heel benieuwd hoe de Utrechtse Veggieweek is gegaan en hoe in de toekomst vegetarisch en plantaardig eten nog vaker gestimuleerd kan worden. Daarom hebben wij de volgende vragen.

1. Hoe is de Utrechtse Veggieweek verlopen?

Antwoord: We zijn tevreden met het verloop van de Veggieweek. Het doel was een Veggiedag met Koninklijke Horecal Nederland (KHN) en Utrecht Marketing te organiseren. In samenspraak met KHN is gekozen om een Veggieweek te houden in plaats van een Veggiedag. Tijdens deze week is er extra aandacht gegeven aan de voordelen van een vegetarisch voedingspatroon voor zowel gezondheid als milieu met een positieve boodschap. Daarnaast is parallel aan deze acties de aandacht voor vegetarisch en duurzaam vergroot op de website voor bezoekers van de stad.

2. Hoeveel horecagelegenheden hebben zich aangesloten bij de Utrechtse Veggieweek?

Antwoord: In totaal hebben 13 horecagelegenheden zich aangesloten bij de Utrechtse Veggieweek door zich te melden bij de website van Utrecht Marketing. Deze ondernemers hebben hun bestaande vegetarische en plantaardige opties extra onder de aandacht gebracht. Hoewel we blij zijn met de deelname van deze 13 ondernemers, vinden we dit aantal aan de lage kant en hadden we op meer aanmeldingen gehoopt om de impact van de Veggieweek te vergroten. We nemen het lage aantal ondernemers mee in de nabespreking met KHN en Utrecht Marketing.

3. Wat zijn de ervaringen van Utrechtse ondernemers en restauranthouders rond deze week? Hoe hebben zij erop gereageerd? En hoe hebben hun klanten en bezoekers hierop gereageerd?

Antwoord: Utrecht Marketing geeft aan dat van de ondernemers waar ze contact mee hebben gehad ze positieve reacties hebben gekregen. Met de campagne via social media van Utrecht Marketing zijn ongeveer 100.000 Utrechters bereikt en circa 7.500 websitebezoeken gegenereerd. We bespreken de resultaten met KHN en Utrecht Marketing om te bekijken of en hoe we hierop voortbouwen. De Veggieweek is zodanig ontwikkeld dat deze eventueel herhaalbaar is met beperkte inzet van geld en middelen.

4. Is er behalve het uitlichten van de al bestaande vegetarische en plantaardige opties ook een vergroot aanbod geweest van vegetarische en plantaardige opties tijdens deze week? Zo nee, waarom niet en hoe kan dit in de toekomst beter?

Antwoord: Dat is niet bekend. Het uitbreiden van het aanbod van ondernemers was niet het hoofddoel van de campagne. Het doel was op positieve wijze de opties voor vegetarisch eten te belichten in de horeca. Er zijn deelnemers die tijdelijk een speciaal menu aanboden om de Veggieweek te vieren.

5. Zo ja, zijn horecaondernemers bereid de keuze permanent uit te breiden en/of kan de gemeente hen hiertoe verder aansporen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Het is een landelijke ontwikkeling dat restaurants in toenemende mate kiezen voor meer vegetarisch en/of veganistisch aanbod. In een stad als Utrecht gaat deze ontwikkeling nog harder, mede door de bestaande en veranderende vraag van de bezoekers aan de horeca. De gemeente ziet nu geen rol om restaurants extra aan te sporen. De actie zoals is geweest achten wij passend vanuit de gemeentelijke rol: op een positieve manier stimuleren. Voor een andere aanpak ontbreken financiële middelen. De gemeente kan dit niet voorschrijven, daarvoor ontbreekt juridisch kader. In tijden van bezuinigingen moeten keuzen gemaakt worden. Het college kiest niet om extra tijd en middelen te investeren in het aansporen van ondernemers om hun menukaart aan te passen. Wij vinden de ruimte voor een ondernemer om zelf afwegingen te maken belangrijk. Indien de raad interesse heeft om hiermee verder aan de slag te gaan, zou de bespreking van de klimaatvisie een passend moment zijn om dit onderwerp te behandelen.

6. Wat voor kansen ziet het college om een vegetarisch of plantaardig voedingspatroon ook op andere momenten in het jaar en richting meer doelgroepen in een positief daglicht te stellen?

Antwoord: Gezien de groeiende vraag naar vegetarische en duurzame producten liggen hier kansen voor ondernemers. Het is aan de ondernemers en de branchevereniging om dit zelf op te pakken. Zie ook beantwoording vraag 5.

7. Is er binnen de gemeente en Koninklijke Horeca Nederland ook aandacht voor Wereld Veganisme Dag op 1 november en de daaropvolgende wereld veganisme maand? Zo ja, hoe wordt dit vormgegeven? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Hoewel er op dit moment binnen de gemeente en Koninklijke Horeca Nederland geen specifieke aandacht is voor Wereld Veganisme Dag of de daaropvolgende Wereld Veganisme Maand, erkent het college het belang van een duurzaam en plantaardig voedingspatroon. Zie ook antwoord 5 en 6.

8. Indien er dit jaar niets gedaan kan worden met Wereld Veganisme Dag (bijvoorbeeld in de vorm van een Vegan Week), is het college bereid om dit wél te doen vanaf 2025? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Er zijn op dit moment geen concrete plannen om vanaf 2025 specifiek aandacht te besteden aan Wereld Veganisme Dag of een Vegan Week. Zie ook antwoord 5.

Louise de Vries, Partij voor de Dieren