Amen­dement Gebruik de kracht van de stad

5 november 2020

Amendement 125/2020

De gemeenteraad van Utrecht, in vergadering bijeen op 5 november 2020, gezien het raadsvoorstel Nota Inkoop en Contractmanagement d.d. 28 april 2020, kenmerk 7348504.

Constaterende dat:

• Utrecht zo snel mogelijk klimaatneutraal wil zijn;
  • Duurzaam inkoopbeleid daaraan kan bijdragen, maar dat inkoopmacht door gemeenten nog maar beperkt gebruikt wordt. In 2019 speelde in 64,8% van alle aanbestedingen duurzaamheid geen enkel rol in de gunning;
  • De gemeente Utrecht in ranglijst van de meest duurzame publieke opdrachtgevers in 2020 op plek 17 staat. Er zijn dus diverse gemeenten en provincies die meer en beterecriteria op het gebied van duurzaamheid stellen bij aanbestedingen.

Overwegende dat:

• De voorgestelde nota inkoop alleen ambities beschrijft op het gebied van circulair inkopen. Er mist aandacht voor duurzaamheid in de brede zin van het woord, waaronder de aandacht voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. In de vorige nota inkoop waren hierover wel ambities opgenomen;
  • Concrete ambities in de nota inkoop op het gebied van duurzaamheid nodig zijn om ervoor te zorgen dat duurzaamheid een stevigere rol krijgt bij alle toekomstige aanbestedingen. Hierdoor zal het ook afgewogen moeten worden bij de inkoop binnen programma’s waar duurzaamheid nog niet standaard in het denken zit.

Besluit:

• Beslispunt 1 van het raadsvoorstel Nota Inkoop en Contractmanagement d.d. 28 april 2020, kenmerk 7348504 vast te stellen, met dien verstande dat op

- De titel van punt 5.1 pagina 10 als volgt wordt aangepast: ‘Duurzaam inkopen’.

- Aan de tekst onder punt 5.1. wordt het volgende toegevoegd:

Duurzaam inkopen is in de gemeente Utrecht de norm. Wanneer bij een aanbesteding duurzaamheid niet is opgenomen in de gunningscriteria, de opdrachtomschrijving of de gestelde eisen, wordt beargumenteerd waarom dat niet mogelijk was. De gemeente Utrecht kijkt niet sec naar de laagste prijs, maar naar neemt ook criteria op over de totale milieu-impact en de ‘total cost of ownership’, oftewel de totale kosten over de gebruiksduur. Dit betekent dat we naast de aanschafprijs alle bijkomende kosten gedurende en na het gebruik ervan mee beschouwen, zoals: milieueigenschappen, levensduur, onderhoud, wijze van transport en recyclebaarheid. Daarnaast streven we naar het zoveel mogelijk terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Bij onze gunningscriteria maken we gebruik van instrumenten zoals de milieukostenindicator en het niveau van certificering op de CO2-prestatieladder. Waar mogelijk werkt de gemeente ook met minimumeisen, waarbij aanbiedende partijen bijvoorbeeld moeten beschikken over een ISO 14001 certificaat en/of een CO2-Prestatieladder certificaat. Het meest recente MVI-actieplan beschrijft de specifieke gunningscriteria en de minimumeisen waarmee de gemeente Utrecht werkt.

Floor de Koning, GroenLinks
Has Bakker. D66
Tessa Sturkenboom, Student & Starter
Jantine Zwinkels, CDA