Lucht­kwa­liteit Utrecht ver onder gezonde norm


17 april 2015

Utrecht lijkt het niet voor elkaar te krijgen om aan de Europese luchtkwaliteitseisen te voldoen. Op donderdag 16 april werd hierover gesproken in de commissie Stad & Ruimte. De fractie van de Partij voor de Dieren was tijdens de raadsinformatieavond van 17 maart al sceptisch over de boodschap dat de luchtkwaliteit in de gemeente Utrecht “opeens”, door de bekendmaking van de uitkomsten van de gemeentelijke Monitoringsrapportage 2014, veel beter is dan we eerst dachten, vanwege een lagere achtergrondconcentratie stikstofdioxide en fijnstof.

Gemeenteraadslid Eva van Esch: "De meetresultaten van Milieudefensie, die op verschillende punten in de stad aantoonden dat het juist nog steeds bedroevend was gesteld met de luchtkwaliteit, werden door de gemeente naar beneden bijgesteld, “gecorrigeerd”, zoals ze dat ook met hun eigen meetwaarden hadden gedaan." Volgens de huidige prognoses zouden er in 2015 geen overschrijdingen van de grenswaarden voor stikstofdioxide en fijnstof te verwachten zijn.

Begin deze maand zijn de meest recente inzichten wat betreft de luchtkwaliteit en de verwachtingen voor 2015 beschikbaar gekomen en daaruit blijkt dat op verschillende plaatsen in de stad, zoals de Catharijnesingel, de grenswaarden voor luchtkwaliteit overschreden zullen worden.

"Dus eerst werd er in een jubelstemming ons de blijde boodschap gebracht dat het allemaal reuze meevalt en de verbeterde luchtkwaliteit vooral te danken is aan de schone bussen en de milieuzone. Nu is de jubelstemming er nog geen maand later behoorlijk af door de, klaarblijkelijk, toch zeer slechte luchtkwaliteit die de grenswaarden overschrijdt.", aldus Van Esch. Indien de luchtkwaliteit binnen de Europese normen valt geeft dit nog steeds geen schone gezonde lucht. Ook de zeer ongezonde, levensbekortende roetconcentratie op en rondom Utrechtse wegen moet teruggedrongen worden.

Van Esch: "De milieuzone helpt maar een klein beetje, schonere Euro VI bussen helpen maar een klein beetje. Zelfs zo weinig dat de tegenvallende emissies van de Euro 5 bestelwagens op diesel letterlijk roet in het eten kunnen gooien."

De Partij voor de Dieren ziet als enige echte oplossing voor het probleem: het rigoureus terugdringen van het aantal auto’s in de stad, vervuilende brommers & scooters van de weg halen en het openbaar vervoer en de fietsvoorzieningen optimaliseren.