Verlost van onge­vraagd recla­me­drukwerk!


11 maart 2018

Voor digitale reclame geldt dat je dit alleen in je inbox vindt als je daar zelf om hebt gevraagd. Raar eigenlijk dat dit voor papieren reclame niet geldt: ongevraagd ontvang je wekelijks grote pakken papier zonder daar om te hebben gevraagd. Papier dat vaak ongelezen bij het afval belandt.

En als je hier niet op zit te wachten en liever papier, drukinkt en transportbewegingen wil uitsparen, moet je zelf actief moeite doen door een sticker op je deur te plakken die duidelijk maakt dat het ontvangen van folderreclame op jouw adres niet gewenst is.

De Partij voor de Dieren pleit daarom al jaren voor het omdraaien van dit systeem, en met succes. Vanaf 1 januari 2018 is de ja-ja sticker in Amsterdam ingevoerd. Dit houdt in dat mensen die wél reclamedrukwerk willen ontvangen dit actief aangeven door het plakken van een ja-ja sticker op hun brievenbus.

Ook in Utrecht wordt nu een plan van aanpak gemaakt om in 2018 het systeem om te gaan draaien.

Met deze ‘omkering’ komt er een einde aan de verspilling die met het huidige systeem gepaard gaat. Mensen krijgen namelijk gemiddeld 33 ongevraagde folders per week in hun brievenbus. Dit staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. En in drie op de tien huishoudens belanden alle folders ongelezen bij het oud papier of in de prullenbak.

Zeker in een tijd waarin vrijwel iedereen toegang heeft tot internet zijn er veel milieuvriendelijkere alternatieven om op de hoogte te blijven van aanbiedingen. En voor wie nog wél graag wekelijks op zoek naar koopjes door papieren folders bladert, wordt een ja-ja sticker geïntroduceerd. Met deze nieuwe sticker kun je op je brievenbus kenbaar maken dat je de folderreclame graag blijft ontvangen.

Wie op 21 maart kiest voor de Partij voor de Dieren wordt verlost van ongeadresseerd reclamedrukwerk en ongewilde huis-aan-huisbladen. Ja-ja!

Eva van Esch
Raadslid Partij voor de Dieren Utrecht

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief