Mondelinge Vragen Deadline registratie Europese verkiezingen in zicht
Indiendatum: 18 apr. 2024
Mondelinge vragen 2, 18 april 2024
EU-burgers die in Nederland willen stemmen voor de Europese verkiezingen in juni moeten zich voor aanstaande dinsdag registreren bij de gemeente. Het is belangrijk dat deze doelgroep hiervan op de hoogte is. De fracties van PvdA, Volt, Student & Starter, Partij voor de Dieren, BIJ1, Stadsbelang Utrecht, D66, Horizon en EenUtrecht willen weten wat de gemeente er dit jaar aan heeft gedaan om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen weten dat zij zo snel mogelijk hun formulier moeten versturen om op 6 juni te mogen stemmen. Wij hebben daarover de volgende vragen.
1. Heeft het college net als in 2019 een brief verstuurd aan alle in Utrecht geregistreerde EU-burgers?
2. Is het college van mening dat er hierbij bijzondere aandacht moet uitgaan naar EU-arbeidsmigranten die in sectoren werken met slechte arbeidsomstandigheden, die niet altijd goed op de hoogte zijn van hun rechten in Nederland, waaronder dus ook het recht om te stemmen bij Europese verkiezingen?
3. Hoe zorgt het college ervoor dat deze doelgroep wordt bereikt, ook gezien het feit dat zij vaak niet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen?
4. Wil het college, eventueel in samenwerking met partnerorganisaties, en zowel offline als online, in Facebook- en Telegramgroepen waar deze doelgroep in zit, ervoor zorgen dat deze doelgroep wordt bereikt en hen in de komende dagen te herinneren aan de naderende deadline?
Ilse Raaijmakers, Partij van de Arbeid
Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Beau Nederhand en Ruud Maas, Volt
Annemarijn Oudejans, Student & Starter
Stevie Nolten, BIJ1
Cees Bos, Stadsbelang Utrecht
Maarten Koning, D66
Victor Paalman, Horizon
Oumar Barry, EenUtrecht
Indiendatum:
18 apr. 2024
Antwoorddatum: 18 apr. 2024
Mondelinge vragen 2, 18 april 2024
EU-burgers die in Nederland willen stemmen voor de Europese verkiezingen in juni moeten zich voor aanstaande dinsdag registreren bij de gemeente. Het is belangrijk dat deze doelgroep hiervan op de hoogte is. De fracties van PvdA, Volt, Student & Starter, Partij voor de Dieren, BIJ1, Stadsbelang Utrecht, D66, Horizon en EenUtrecht willen weten wat de gemeente er dit jaar aan heeft gedaan om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen weten dat zij zo snel mogelijk hun formulier moeten versturen om op 6 juni te mogen stemmen. Wij hebben daarover de volgende vragen.
1. Heeft het college net als in 2019 een brief verstuurd aan alle in Utrecht geregistreerde EU-burgers?
Antwoord: De EU-onderdanen die geen Nederlander zijn, zijn inderdaad belangrijk bij de verkiezingen. Dat ben ik zeer met mevrouw Raaijmakers en anderen eens. Om die reden worden alle in Utrecht wonende EU-onderdanen die niet geregistreerd zijn als kiezer in Nederland door ons aangeschreven. Dat doen we in het Nederlands en in het Engels. In die brief staat dat zij zich kunnen registreren als kiezer en dat zij kunnen stemmen op een Nederlandse kandidaat voor het Europees Parlement. In totaal hebben we 17.238 inwoners aangeschreven. EU-onderdanen die zich na het versturen van de brief hebben ingeschreven in de BRP ontvangen aan de balie bij Burgerzaken dezelfde brief, samen met een inschrijfformulier, om zich, indien zij dit wensen, alsnog te registreren. Ook hebben wij op de gemeentelijke website informatie beschikbaar over die registratie.
2. Is het college van mening dat er hierbij bijzondere aandacht moet uitgaan naar EU-arbeidsmigranten die in sectoren werken met slechte arbeidsomstandigheden, die niet altijd goed op de hoogte zijn van hun rechten in Nederland, waaronder dus ook het recht om te stemmen bij Europese verkiezingen?
Antwoord: Natuurlijk vinden wij dit belangrijk. Het is voor elke Europese burger belangrijk om op de hoogte te zijn van zijn rechten. Zowel via het International Welcome Center als bij het Support and Information Center van de Stichting Barka kunnen EU- arbeidsmigranten terecht met vragen en krijgen zij informatie over hun rechten. In het International Welcome Center is in de afgelopen periode ook via een nieuwsbrief speciale aandacht gegeven aan de verkiezingen. We zien dat bij het Social Information Center vooral mensen komen die vragen hebben als ze echt in de problemen zijn geraakt, dus dat is wel een andere categorie.
3. Hoe zorgt het college ervoor dat deze doelgroep wordt bereikt, ook gezien het feit dat zij vaak niet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen?
Antwoord: Hoe zorgen we ervoor dat we de doelgroep bereiken? Onder andere via de Stichting Barka wordt aandacht gevraagd voor het inschrijven in het BRP. De stichting ondersteunt en begeleidt ook actief bij de inschrijving.
4. Wil het college, eventueel in samenwerking met partnerorganisaties, en zowel offline als online, in Facebook- en Telegramgroepen waar deze doelgroep in zit, ervoor zorgen dat deze doelgroep wordt bereikt en hen in de komende dagen te herinneren aan de naderende deadline?
Antwoord: Dat is de enige vraag waarop ik met nee moet antwoorden. Dat willen wij niet. We verspreiden de informatie via de routes die ik net genoemd heb. Wij vinden het niet passend om Facebook- en Telegramgroepen, die soms het enige middel zijn om een heel broos contact te hebben met de meest kwetsbare doelgroepen, voor dit doel te gebruiken. Dat vinden wij wat ingewikkeld, want daar gaan kennelijk ook andere soorten verkeer in rond. Maar voor de rest doen wij wel wat wij kunnen.
Ilse Raaijmakers, Partij van de Arbeid
Louise de Vries, Partij voor de Dieren
Beau Nederhand en Ruud Maas, Volt
Annemarijn Oudejans, Student & Starter
Stevie Nolten, BIJ1
Cees Bos, Stadsbelang Utrecht
Maarten Koning, D66
Victor Paalman, Horizon
Oumar Barry, EenUtrecht
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Mondelinge vragen Tijd van wegkijken is voorbij
Lees verderMondelinge vragen Hoe vaak gaat de straat open voor glasvezel?
Lees verder