Monde­linge vragen Een beter milieu begint niet bij Mitros


Indiendatum: 11 feb. 2021

Mondelinge vragen 5, 11 februari 2021

Mitros stuurde deze week een mail aan haar huurders met het advies om 's nachts de verwarming op 20 graden te zetten zodat ‘de woning warm blijft en de bewoner 's ochtends een aangename temperatuur heeft’: "Laat uw verwarming ook 's nachts op 20 graden. Als u uw verwarming ’s nachts erg laag zet, duurt het de volgende dag veel langer voordat uw woning weer een fijne temperatuur heeft. U zit dan langer in de kou."

Huurders hebben deze mail gedeeld met de Partij voor de Dieren, en wij delen hun ontsteltenis over dit bericht. De wereld heeft te maken met een serieuze klimaatcrisis, en wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Algemeen bekend is dat een warme trui of deken een goed alternatief is voor het hoog stoken van de verwarming. En over verwarmen zegt Milieu Centraal bijvoorbeeld: "Het kost inderdaad energie om het huis 's ochtends op te warmen, maar lang niet zoveel als er nodig zou zijn om de hele nacht het huis op temperatuur te houden. Dit verschil is het grootst in slecht geïsoleerde huizen. Zet je de verwarming een uur voor je gaat slapen op 15 graden, dan scheelt dat gemiddeld 12 procent op je gasverbruik".

Als reactie op een van de huurders die de verhuurder hierop aansprak liet Mitros weten dit bericht naar ál haar huurders te hebben gestuurd, terwijl ze eigenlijk alleen de huurders van oude woningen wilden aanschrijven, maar niet de tijd hadden hierop een selectie te maken. Het komt op de PvdD over alsof Mitros een vorstprotocol uit de jaren ‘70 heeft afgestoft en vervolgens zonder nadenken dit bericht aan haar huurders stuurt. Het risico op meer onderhoud of bevriezende leidingen is er ook echt niet als verwarmingen op 15 of 18 graden staan en ook bij bijvoorbeeld 18 graden is het in de meeste woningen comfortabel verblijven, daarvoor is het advies om 24 uur per dag tot 20 graden te stoken, óók bij oudere woningen, echt niet nodig.

De Partij voor de Dieren heeft daarom de volgende vragen:

1. Wat vindt het college van dit advies van Mitros aan haar bewoners?

2. Hoe strookt dit beleid van Mitros met "de Energiebox", het gratis energieadvies aan huurders dat juist samen met de gemeente en woningcorporaties is opgezet om het energiegebruik van bewoners te verminderen?

3. Kan het college toezeggen om op korte termijn met Mitros in gesprek te gaan en uitleg te geven over de klimaatcrisis en wat Mitros en haar bewoners kunnen doen om energie te besparen? En in dat gesprek ook Mitros vragen de aan haar huurders verzonden mail in te trekken en in plaats daarvan een bericht te sturen met daarin tips voor het besparen van energie? (eventueel met een verwijzing naar Milieu Centraal, als het voor Mitros moeilijk is zelf te bedenken welke adviezen bijdragen aan het klimaat).

4. Hebben andere corporaties ook een dergelijk bericht naar hun huurders gestuurd? En kan het college ook met andere corporaties in gesprek over het informeren en adviseren van huurders over energiebesparende maatregelen die iedereen thuis kan nemen?

Anne Sasbrink, Partij voor de Dieren

Indiendatum: 11 feb. 2021
Antwoorddatum: 11 feb. 2021

Mondelinge vragen 5, 11 februari 2021

Mitros stuurde deze week een mail aan haar huurders met het advies om 's nachts de verwarming op 20 graden te zetten zodat ‘de woning warm blijft en de bewoner 's ochtends een aangename temperatuur heeft’: "Laat uw verwarming ook 's nachts op 20 graden. Als u uw verwarming ’s nachts erg laag zet, duurt het de volgende dag veel langer voordat uw woning weer een fijne temperatuur heeft. U zit dan langer in de kou."

Huurders hebben deze mail gedeeld met de Partij voor de Dieren, en wij delen hun ontsteltenis over dit bericht. De wereld heeft te maken met een serieuze klimaatcrisis, en wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Algemeen bekend is dat een warme trui of deken een goed alternatief is voor het hoog stoken van de verwarming. En over verwarmen zegt Milieu Centraal bijvoorbeeld: "Het kost inderdaad energie om het huis 's ochtends op te warmen, maar lang niet zoveel als er nodig zou zijn om de hele nacht het huis op temperatuur te houden. Dit verschil is het grootst in slecht geïsoleerde huizen. Zet je de verwarming een uur voor je gaat slapen op 15 graden, dan scheelt dat gemiddeld 12 procent op je gasverbruik".

Als reactie op een van de huurders die de verhuurder hierop aansprak liet Mitros weten dit bericht naar ál haar huurders te hebben gestuurd, terwijl ze eigenlijk alleen de huurders van oude woningen wilden aanschrijven, maar niet de tijd hadden hierop een selectie te maken. Het komt op de PvdD over alsof Mitros een vorstprotocol uit de jaren ‘70 heeft afgestoft en vervolgens zonder nadenken dit bericht aan haar huurders stuurt. Het risico op meer onderhoud of bevriezende leidingen is er ook echt niet als verwarmingen op 15 of 18 graden staan en ook bij bijvoorbeeld 18 graden is het in de meeste woningen comfortabel verblijven, daarvoor is het advies om 24 uur per dag tot 20 graden te stoken, óók bij oudere woningen, echt niet nodig.

De Partij voor de Dieren heeft daarom de volgende vragen:

1. Wat vindt het college van dit advies van Mitros aan haar bewoners?

2. Hoe strookt dit beleid van Mitros met "de Energiebox", het gratis energieadvies aan huurders dat juist samen met de gemeente en woningcorporaties is opgezet om het energiegebruik van bewoners te verminderen?

3. Kan het college toezeggen om op korte termijn met Mitros in gesprek te gaan en uitleg te geven over de klimaatcrisis en wat Mitros en haar bewoners kunnen doen om energie te besparen? En in dat gesprek ook Mitros vragen de aan haar huurders verzonden mail in te trekken en in plaats daarvan een bericht te sturen met daarin tips voor het besparen van energie? (eventueel met een verwijzing naar Milieu Centraal, als het voor Mitros moeilijk is zelf te bedenken welke adviezen bijdragen aan het klimaat).

4. Hebben andere corporaties ook een dergelijk bericht naar hun huurders gestuurd? En kan het college ook met andere corporaties in gesprek over het informeren en adviseren van huurders over energiebesparende maatregelen die iedereen thuis kan nemen?

Voorzitter! Ook het college is verbaasd over dit advies van Mitros. Ik zit thuis, het is hier geen 20°C, 's nachts niet, maar overdag ook niet. Zo'n boodschap is hartstikke jammer. Wij denken dat zo'n boodschap niet nodig is. Dit strookt zeker niet met de boodschap van de Energiebox. Wij herkennen hierin ook niet het duurzaamheidbeleid van Mitros. Ook in die zin is het bericht verbazingwekkend. Wij hebben contact opgenomen met Mitros. Het is niet helemaal helder waarom het genoemde e-mailbericht de deur is uitgegaan. Afgesproken is om verder met elkaar in gesprek te gaan. Mitros, de andere corporaties en de gemeente spreken elkaar ongelofelijk vaak. Op hoofdlijnen weten wij van elkaar wat wij doen en kennen de inzet. Het is vooral de vraag hoe wij dit vertalen in een goede boodschap, via een goede communicatie. Mitros heeft gezegd dat ze zal nadenken over nieuwe communicatie aan huurders met een inhoud die over een andere boeg wordt gegooid. Naar aanleiding hiervan hebben wij bij Portaal en bij Bo-Ex geïnformeerd. Die hebben zo'n actie niet gedaan. Wij zijn met hen in goed overleg over de opgave voor energietransitie. Normaal gesproken zien wij dat zij hier op een goede manier mee bezig zijn.

Anne Sasbrink, Partij voor de Dieren

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Herstel en behoud van werfkelders in samenspraak met bewoners

Lees verder

Schriftelijke vragen Utrecht wordt 900 en trakteert op bomen!

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer