Monde­linge vragen Laat wijk­nieuws bloeien

Indiendatum: 28 mrt. 2024

Mondelinge vragen 1, 28 maart 2024

Deze week ontving de gemeenteraad een brief van Stichting U in de Wijk over problemen bij de ontwikkeling van de Omroep Utrecht Stichting (OUS). Op advies van de commissie Daalmeijer, dat op groot draagvlak in de gemeenteraad kon rekenen, hebben vier partijen (Duic, U in de Wijk, RTV Utrecht en Funx) een beleidsplan geschreven voor een Bloeiend Utrechts Medialandschap. Daarin was de eerste pijler de wijkbenadering waarin uiteindelijk alle tien wijken door goede samenwerking tussen vrijwilligers en professionals bereikt zouden worden. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder er blijkt er van goede samenwerking geen sprake. De fracties van CDA, Partij voor de Dieren, Utrecht Solidair, D66, EénUtrecht, VVD en PvdA willen dat de ontwikkeling van het nieuwe Utrechtse medialandschap zo snel mogelijk van de grond komt en hebben de volgende vragen:

1. Klopt de berichtgeving dat er nog steeds geen overeenstemming is over de positie van U in de Wijk binnen de OUS? Hoe kan het dat dit nog steeds niet zo is terwijl er begin 2023 een beleidsplan lag?
2. Welke stappen zijn er in die tijd gezet om het beleidsplan ten uitvoer te brengen? Is er enig zicht op de versterking en professionalisering van wijktelevisie voor alle wijken, zoals door de raad gewenst en beoogd in het beleidsplan?
3. Zijn er, ondanks het beleidsplan, verschillende visies bij de verdere ontwikkeling van wijktelevisie binnen OUS? Zo ja, welke rol speelt het college en heeft zij gespeeld om deze visies dichter bij elkaar te brengen?
4. Deelt het college de mening dat de positie en kennis van wijktelevisie moet zijn geborgd in de het bestuur van danwel het toezicht op OUS? Zo ja, op welke manier zal dit doel worden bereikt?

Bert van Steeg, CDA Utrecht
Louise de Vries, Partij voor de Dieren