Monde­linge vragen Transzorg ook in Utrecht

Indiendatum: 19 mei 2022

Mondelinge vragen 5, 19 mei 2022

De enorm lange wachttijden in transzorg zorgen voor grote problemen. Na jarenlang wachten is de hulp die dan wordt geboden, lang niet voor iedereen toegankelijk vanwege allerlei problematische normen rondom gewicht, mentale gezondheid en binaire gender structuren. Het recht op zelfbeschikking ontbreekt in grote mate.

Ook horen en zien wij om ons heen dat de verschillende identiteiten en achtergronden die mensen hebben een grote rol spelen bij hoe deze problemen zich uiten. Sommige groepen mensen zijn extra kwetsbaar en hebben minder toegang tot de juiste zorg en middelen. Denk hierbij aan trans personen van kleur, sekswerkers, mensen met een (on)zichtbare beperking, ongedocumenteerde personen, mensen met een vluchtstatus en in het algemeen mensen die zich op een kruispunt van deze identiteiten bevinden.

Aankomende zondag organiseert Transzorg U een demonstratie om aandacht te vestigen op de grote problemen.

De fracties van BIJ1, Partij voor de Dieren, D66, GroenLinks, PvdA, Volt, Student & Starter en SP hebben daarom de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van de grote problemen binnen de transzorg en de kwetsbare groepen in de stad die lijden onder het gebrek aan de juiste zorg en hulp?

2. Deelt het college met de indieners dat goede en toegankelijke transzorg een verantwoordelijkheid is van de gemeente en dat het binnen Utrecht mogelijk zou moeten zijn voor iedere inwoner om hier aanspraak op te kunnen maken?

3. Deelt het college de mening dat er voor transzorg extra oog moet zijn voor groepen die vanwege bijvoorbeeld hun (culturele) achtergrond, verblijfsstatus of beroep extra drempels tegenkomen wanneer zij via de reguliere routes aanspraak proberen te maken op transzorg en dat hun ervaringsdeskundigheid noodzakelijk is bij het organiseren van passende zorg?

4. De GGDrU zocht eerder contact met de raad op dit belangrijke onderwerp en wil weten hoe de politiek denkt over een transzorg kliniek. Hoe staat het college hier tegenover en wat is er voor nodig om te starten met dit project?

Stevie Nolten, BIJ1
Nadia Stylianou, D66
Melody Deldjou Fard, GroenLinks
Ilse Raaijmakers, PvdA
Ruud Maas, VOLT
Sabrina van den Brink, Student & Starter
Yvonne Hessel, SP

Indiendatum: 19 mei 2022
Antwoorddatum: 19 mei 2022

Mondelinge vragen 5, 19 mei 2022

Ja.

De klinieken waar transitieoperaties plaatsvinden en de wachtlijsten daar vallen niet onder de verantwoordelijkheden van het college. Het zijn vaak Utrechters, bewoners van onze stad, die wel een rol hebben bij hoe met deze mensen in de stad wordt omgegaan. Wat kunnen wij doen om die kwetsbaarheden te verlichten?

Het antwoord op vraag 3 is "ja". Het is belangrijk als de zorg en de toegang daartoe de mensen, ongeacht welke kwetsbaarheid zij hebben, helpen met een extra stapje bij de ondersteuning, omdat ze te lang moeten wachten op de zorg die ze nodig hebben. Het is misschien een mooi voorbeeld van ongelijk investeren in gelijke kansen.

Het is goed om onderscheid te maken tussen een transkliniek en een transzorgkliniek. Bij een transzorgkliniek kan het college niet veel doen, ondanks het feit dat ik onderschrijf hoe erg het is dat mensen soms twee jaar of langer moeten wachten. Als het gaat om een laagdrempelige voorziening, bijvoorbeeld een huiskamer voor mensen die in transitie zijn en hormonen via de zwarte markt krijgen - daar doen zich vaak allerlei kwetsbare factoren voor - moeten wij bekijken hoe wij die groep moeten steunen en of de hormonen die men gebruikt veilig zijn of niet. Daar ziet het plan van de GGD op. Ik wil graag toezeggen dat wij samen met de GGD moeten studeren op vragen hoeveel dat kost en hoe wij dat kunnen organiseren. Ik zal de raad daarover vóór de zomer een brief sturen zodat dit punt kan worden betrokken bij de financiële cyclus. Dit zal ongetwijfeld betekenen dat wij daarin zullen moeten investeren of bij Volksgezondheid een prioriteit moeten stellen.

Stevie Nolten, BIJ1
Nadia Stylianou, D66