Monde­linge Vragen Van de straat naar de garage


Afgelopen maandag verscheen in het Utrechts Nieuwsblad een artikel over leegstand in de parkeergarage van Hoog Catherijne. Een hele verdieping van deze parkeergarage wordt praktisch permanent niet gebruikt. Student & Starter vindt dit opmerkelijk, aangezien het al langer een doel is van de wethouder om meer auto’s in garages te laten parkeren in plaats van op straat. Student & Starter ondersteunt dit doel en vindt het belangrijk dat we hier vaart mee maken. Dat betekent dat garages zo efficiënt mogelijk gebruikt dienen te worden, leegstand hoort daar niet bij.

Het leidt ertoe dat Student & Starter en de Partij voor de Dieren de volgende vragen hebben:

1. Hoe oordeelt de wethouder over het feit dateen verdieping van parkeergarageP5 van Hoog Catherijne permanent leeg is?

2. Is de wethouder bereid om met eigenaar Klépierre in gesprek te gaan over effectievere invulling van P5, bijvoorbeeld door hier ook (goedkoper) bewonerspakeren, fietsparkeren of een hele andere bestemming mogelijk te maken?

Onlangs ontving de gemeenteraad van het college een brief over al het nieuwe parkeerbeleid dat er dit jaar aankomt, je zou het haast ‘het jaar van het parkeren’ kunnen gaan noemen. Wat betreft Student & Starter en Partij voor de Dieren staat dat jaar in het teken van minder parkeren op straat, zodat veel openbare ruimte een meer gezellige invulling kan krijgen dan stilstaand blik. Efficiënter gebruik van parkeergarages kan hierbij een belangrijke rol spelen dat leidt bij ons tot de volgende vragen:

3. De gemeentewoordvoerder spreekt in het artikel van het Utrechts Nieuwsblad van een mogelijke koppeling van een vergunning voor parkeren op straat én in de garage. Is de wethouder het met Student & Starter eens dat dit uiteindelijk zou moeten overgaan in een vergunning enkel voor parkeren in de garage, opdat straatparkeerplekken opgeheven kunnen worden?

4.In de stad zijn er wel meer private parkeergarages die nog niet heel efficiënt worden gebruikt. Wat ons betreft liggen hier kansen om straatparkeerplaatsen te vervangen door garageparkeerplaatsen. Ziet de wethouder mogelijkheden voor het sluiten van een soort ‘garagepact’ met eigenaren van private parkeergarages, waarbij private garages ook(goedkoper) gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld bewonersparkeren?

Tim Homan, Student & Starter
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren

Antwoorddatum: 17 jan. 2019

Afgelopen maandag verscheen in het Utrechts Nieuwsblad een artikel over leegstand in de parkeergarage van Hoog Catherijne. Een hele verdieping van deze parkeergarage wordt praktisch permanent niet gebruikt. Student & Starter vindt dit opmerkelijk, aangezien het al langer een doel is van de wethouder om meer auto’s in garages te laten parkeren in plaats van op straat. Student & Starter ondersteunt dit doel en vindt het belangrijk dat we hier vaart mee maken. Dat betekent dat garages zo efficiënt mogelijk gebruikt dienen te worden, leegstand hoort daar niet bij.

Het leidt ertoe dat Student & Starter en de Partij voor de Dieren de volgende vragen hebben:

1. Hoe oordeelt de wethouder over het feit dateen verdieping van parkeergarageP5 van Hoog Catherijne permanent leeg is?

2. Is de wethouder bereid om met eigenaar Klépierre in gesprek te gaan over effectievere invulling van P5, bijvoorbeeld door hier ook (goedkoper) bewonerspakeren, fietsparkeren of een hele andere bestemming mogelijk te maken?

1 en 2. Uiteraard, alle ruimte in binnenstad kunnen we goed gebruiken. Daarom kijken we of we parkeerplekken vrij kunnen maken door auto’s naar garages te brengen. Want wat parkeren geldt: liever binnen dan buiten. Met Klepierre zijn gesprekken gaande of plekken voor bewoners beschikbaar kunnen komen. En ook met private eigenaren van andere parkeergarages in de binnenstad, zoals die op de Springweg, lopen gesprekken.

3. De gemeentewoordvoerder spreekt in het artikel van het Utrechts Nieuwsblad van een mogelijke koppeling van een vergunning voor parkeren op straat én in de garage. Is de wethouder het met Student & Starter eens dat dit uiteindelijk zou moeten overgaan in een vergunning enkel voor parkeren in de garage, opdat straatparkeerplekken opgeheven kunnen worden?

Die nieuwe kaders zijn we inderdaad aan het voorbereiden. Die moeten we nog met raad bespreken. En dan gaan we zeker kijken naar parkeren op straat en in garages. Maar parkeren in garage is wel echt duurder dan op straat. Dat geldt ook voor de garages die van onszelf zijn en waar we kostendekkend werken. Binnen parkeren is nu eenmaal duurder dan buiten. Dat moeten we echt nog uitwerken. Voorstellen komen dus later.

4. In de stad zijn er wel meer private parkeergarages die nog niet heel efficiënt worden gebruikt. Wat ons betreft liggen hier kansen om straatparkeerplaatsen te vervangen door garageparkeerplaatsen. Ziet de wethouder mogelijkheden voor het sluiten van een soort ‘garagepact’ met eigenaren van private parkeergarages, waarbij private garages ook(goedkoper) gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld bewonersparkeren?

Gesprekken met private eigenaren lopen en we komen er op terug.

Tim Homan, Student & Starter
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren