Schriftelijke vragen Handhaven op direct mail - hoe doen we dat?
Indiendatum: 18 sep. 2024
Schriftelijke vragen 152/2024
Een doorn in het oog van menig Utrechter die duurzaam wil leven is ongewenste post. In Utrecht hebben we een jaja-sticker die ervoor zorgt dat je ongeadresseerd reclamedruk niet meer krijgt, tenzij je actief aangeeft dat te willen. Dit werkt goed en dat is fijn. Maar ondertussen krijgen vele Utrechters nog altijd direct-mail thuisbezorgd, gericht ‘Aan de bewoners van’ met daarbij het woonadres.
Op 27 juni 2024 nam de raad het raadsvoorstel Raadsvoorstel 'Vaststelling Afvalstoffen-verordening’ aan, waarbij beslispunt 1f beoogt de verspreiding van dit soort direct mail te voorkomen. Onder argumenten staat: “Direct-mail is een vorm van marketing waarbij reclame als post bezorgd wordt door de post te adresseren ‘aan de bewoners van’ een adres. We passen de definitie van ‘reclamedrukwerk’ aan. We beschouwen reclamedrukwerk als drukwerk dat wordt verzonden zonder vermelding van naam, adres of postbus en woonplaats van de ontvanger. Hiermee voorkomen we dat er alsnog ongewild reclamedrukwerk wordt bezorgd bij de huishoudens.”
Sinds het aannemen van het voorstel wordt direct-mail nog altijd verstuurd. Partij voor de Dieren en GroenLinks vinden dit irritant alsook zonde van grondstoffen. Ook inwoners benaderen ons of aan direct-mail iets gedaan kan worden. Het punt is, we hebben er al iets aan gedaan – maar dat is nog niet zo bekend...
Daarom de volgende vragen:
1. Hoe weten inwoners dat het versturen van direct-mail in Utrecht niet meer mag?
2. Klopt het dat op de gemeentelijke site wel iets staat over ongewenst reclamedrukwerk, gekoppeld aan de jaja-sticker, maar niks over direct-mail?
3. Waar, bij welk loket of meldpunt, kunnen inwoners de ontvangst van direct-mail melden?
4. Welke actie van het college is nodig om dit meldpunt bekender te maken en is het college bereid om deze actie te leveren?
5. Belangrijker: hoe weten bedrijven / adverteerders dat ze met dit soort direct-mail moeten stoppen?
6. Hoe treedt de gemeente op tegen het versturen van direct-mail: hoe wordt het verbod gehandhaafd en hoe ziet de handhaving eruit?
7. Wat heeft het college nodig, bijvoorbeeld van inwoners die direct-mail ontvangen, nodig om op te kunnen treden tegen verstuurders van direct-mail?
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren
Rachel Heijne, GroenLinks
Indiendatum:
18 sep. 2024
Antwoorddatum: 25 okt. 2024
Schriftelijke vragen 152/2024
Een doorn in het oog van menig Utrechter die duurzaam wil leven is ongewenste post. In Utrecht hebben we een jaja-sticker die ervoor zorgt dat je ongeadresseerd reclamedruk niet meer krijgt, tenzij je actief aangeeft dat te willen. Dit werkt goed en dat is fijn. Maar ondertussen krijgen vele Utrechters nog altijd direct-mail thuisbezorgd, gericht ‘Aan de bewoners van’ met daarbij het woonadres.
Op 27 juni 2024 nam de raad het raadsvoorstel Raadsvoorstel 'Vaststelling Afvalstoffen-verordening’ aan, waarbij beslispunt 1f beoogt de verspreiding van dit soort direct mail te voorkomen. Onder argumenten staat: “Direct-mail is een vorm van marketing waarbij reclame als post bezorgd wordt door de post te adresseren ‘aan de bewoners van’ een adres. We passen de definitie van ‘reclamedrukwerk’ aan. We beschouwen reclamedrukwerk als drukwerk dat wordt verzonden zonder vermelding van naam, adres of postbus en woonplaats van de ontvanger. Hiermee voorkomen we dat er alsnog ongewild reclamedrukwerk wordt bezorgd bij de huishoudens.”
Sinds het aannemen van het voorstel wordt direct-mail nog altijd verstuurd. Partij voor de Dieren en GroenLinks vinden dit irritant alsook zonde van grondstoffen. Ook inwoners benaderen ons of aan direct-mail iets gedaan kan worden. Het punt is, we hebben er al iets aan gedaan – maar dat is nog niet zo bekend...
Daarom de volgende vragen:
1. Hoe weten inwoners dat het versturen van direct-mail in Utrecht niet meer mag?
Antwoord: Er is niet aanvullend gecommuniceerd richting bewoners nadat uw raad het nieuwe artikel heeft aangenomen dat direct mail ('aan de bewoners van') verbiedt in Utrecht. Bewoners kunnen als ze toch dergelijke post krijgen, een melding doen bij de gemeente. We hebben onze bewoners nodig om verspreiding van ongewenste post tegen te gaan, dan kan de gemeente in een uiterst geval een dwangsom opleggen aan de bedrijven die dit versturen. Om hier meer bekendheid aan te geven, gaan we de informatie op onze website hierover verduidelijken, en gaan we actief communiceren over de mogelijkheid om ongewenste post te melden.
2. Klopt het dat op de gemeentelijke site wel iets staat over ongewenst reclamedrukwerk, gekoppeld aan de jaja-sticker, maar niks over direct-mail?
Antwoord: Dat klopt. We zullen de informatie op de site uitbreiden met de voorwaarde dat post van naam en adres of postbus en woonplaats voorzien moet zijn en aangeven dat bewoners melding kunnen maken van ongewenste post.
3. Waar, bij welk loket of meldpunt, kunnen inwoners de ontvangst van direct-mail melden?
Antwoord: Bewoners kunnen op de website van de gemeente een melding doen. Aan deze melding zit een aantal specifieke eisen (zoals het toevoegen van een foto van de brievenbus en het postpakket). Daarom is er een aparte meldingenstroom noodzakelijk. Inwoners kunnen hier een melding doen: Brievenbussticker | Gemeente Utrecht.
4. Welke actie van het college is nodig om dit meldpunt bekender te maken en is het college bereid om deze actie te leveren?
Antwoord: Bewoners die zich ergeren aan ongeadresseerde post, weten over het algemeen het meldpunt te vinden. Zoals aangegeven bij het antwoord op vraag 1, zullen we hier meer bekendheid aan geven door de informatie op onze website hierover te verduidelijken. Daarnaast gaan we actief communiceren over de mogelijkheid om ongewenste post te melden.
5. Belangrijker: hoe weten bedrijven / adverteerders dat ze met dit soort direct-mail moeten stoppen?
Antwoord: De brancheorganisatie is op de hoogte dat meerdere gemeenten ook het ‘aan de bewoners van’ hebben verboden. We zullen hen nog specifiek informeren over deze wijziging. Het is, net als bij bewoners, aan bedrijven dat zij op de hoogte zijn van de gestelde regels en verboden.
6. Hoe treedt de gemeente op tegen het versturen van direct-mail: hoe wordt het verbod gehandhaafd en hoe ziet de handhaving eruit?
Antwoord: Na een melding beoordelen we of er sprake is van een overtreding. Bij een eerste overtreding volgt een waarschuwingsbrief. Bij een tweede overtreding van hetzelfde bedrijf volgt een controle door de toezichthouder aan de deur en wordt een last onder dwangsom opgelegd. Bij een derde overtreding wordt deze verbeurd. De wijze van handhaving is ook beschreven in de Beleidsregel handhaving verbod ongeadresseerd reclamedrukwerk gemeente Utrecht.
7. Wat heeft het college nodig, bijvoorbeeld van inwoners die direct-mail ontvangen, om op te kunnen treden tegen verstuurders van direct-mail?
Antwoord: Inwoners kunnen ons helpen door de verspreiders van direct-mail door middel van een melding in beeld te brengen. Wij kunnen zo actief handhaven op de verspreiding van directmail.
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren
Rachel Heijne, GroenLinks
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Mondelinge vragen Dreigen Utrechtse studenten hun woning te verliezen?
Lees verderSchriftelijke vragen Weren fossiele reclame – nu ook via de APV?
Lees verder