Schrif­te­lijke vragen Hanoidreef


Indiendatum: 11 apr. 2024

Schriftelijke vragen 73/2024

In 4 februari 2021 dienden we met alle partijen die toen in de gemeenteraad zaten mondelinge vragen in n.a.v. het grootschalige achterstallige onderhoud in een flat aan de Hanoidreef. Bewoners hadden een mail gestuurd naar de gemeenteraad nadat ze al jarenlang in deze ellende woonden. Daarna stelden veel partijen op 8 juni 2022 wederom mondelinge vragen over dit complex.

Het heeft lang geduurd maar eindelijk zijn de woningen nu gerenoveerd en opgeleverd. Bewoners verbleven al die tijd in een logeerwoning. De woningen zouden vrij van gebreken worden opgeleverd. En zonder schade van schimmel en lekkages. Tijd voor een feestelijke terug verhuizing zou je denken.

Maar op 11 april kregen we een alarmerende email van een bewoner die na 19 maanden in een logeerwoning terug moet verhuizen. Terwijl de gerenoveerde woning aan de Hanoidreef nog steeds vol zit met schimmels en vochtplekken. De vochtplekken kwamen na een week door het nieuwe behang heen en ook na behandeling kwamen ze weer terug. Een andere hulpbehoevende huurder verhuisde wel al terug maar de gehandicaptenlift werkte nog niet. Deze huurder is vervolgens gevallen in het portiek en woont nu noodgedwongen tijdelijk gescheiden van haar partner niet thuis.

Het is niet ongebruikelijk dat een woning na renovatie soms nog enkele gebreken vertoond maar die dienen dan opgelost te worden. Nu verwacht Bo-Ex dat de huurder terugverhuisd voordat deze gebreken zijn verholpen. Dat lijkt onze fracties de verkeerde volgorde. Helemaal gezien de fikse voorgeschiedenis van dit complex en alle ellende waar de huurders jarenlang mee te maken hadden.

Vragen:

1. Is het college het met ons eens dat de huurders van de Hanoidreef er recht op hebben om terug te keren naar een woning die daadwerkelijk vrij van gebreken is?

2. Is het college bereid om per omgaande met de woningcorporatie in gesprek te gaan om ervoor te zorgen dat alle bekende gebreken eerst opgelost worden voordat huurders terugkeren?

3. Gezien de spoed van deze kwestie hopen we dat deze vragen op zo’n kort mogelijke termijn beantwoord kunnen worden.


Pepijn Zwanenberg, GroenLinks
Xenia Minnaert namens Anne Sasbrink, Partij voor de Dieren
Berdien van der Wilt, D66
Rick van der Zweth, PvdA
Charlotte Passier, Volt
Lenno van Straalen namens Kirsten Alblas, ChristenUnie
Myrthe Minnaert namens Stevie Nolten, BIJ1
Mirac Usta namens Mahmut Sungur, Denk
Victor Paalman, Horizon

Indiendatum: 11 apr. 2024
Antwoorddatum: 23 apr. 2024

Schriftelijke vragen 73/2024

In 4 februari 2021 dienden we met alle partijen die toen in de gemeenteraad zaten mondelinge vragen in n.a.v. het grootschalige achterstallige onderhoud in een flat aan de Hanoidreef. Bewoners hadden een mail gestuurd naar de gemeenteraad nadat ze al jarenlang in deze ellende woonden. Daarna stelden veel partijen op 8 juni 2022 wederom mondelinge vragen over dit complex.

Het heeft lang geduurd maar eindelijk zijn de woningen nu gerenoveerd en opgeleverd. Bewoners verbleven al die tijd in een logeerwoning. De woningen zouden vrij van gebreken worden opgeleverd. En zonder schade van schimmel en lekkages. Tijd voor een feestelijke terug verhuizing zou je denken.

Maar op 11 april kregen we een alarmerende email van een bewoner die na 19 maanden in een logeerwoning terug moet verhuizen. Terwijl de gerenoveerde woning aan de Hanoidreef nog steeds vol zit met schimmels en vochtplekken. De vochtplekken kwamen na een week door het nieuwe behang heen en ook na behandeling kwamen ze weer terug. Een andere hulpbehoevende huurder verhuisde wel al terug maar de gehandicaptenlift werkte nog niet. Deze huurder is vervolgens gevallen in het portiek en woont nu noodgedwongen tijdelijk gescheiden van haar partner niet thuis.

Het is niet ongebruikelijk dat een woning na renovatie soms nog enkele gebreken vertoond maar die dienen dan opgelost te worden. Nu verwacht Bo-Ex dat de huurder terugverhuisd voordat deze gebreken zijn verholpen. Dat lijkt onze fracties de verkeerde volgorde. Helemaal gezien de fikse voorgeschiedenis van dit complex en alle ellende waar de huurders jarenlang mee te maken hadden.

Vragen:

1. Is het college het met ons eens dat de huurders van de Hanoidreef er recht op hebben om terug te keren naar een woning die daadwerkelijk vrij van gebreken is?

Antwoord: Ja, we zijn het met u eens dat huurders recht hebben op kwalitatieve goede woningen zonder
gebreken. En zeker wanneer daar een grootschalige renovatie tegenover staat moet dat absoluut
zorgen voor een significante verbetering van de woningen én het aanpakken en voorkomen van alle
eerdere tekortkomingen.

2. Is het college bereid om per omgaande met de woningcorporatie in gesprek te gaan om ervoor te zorgen dat alle bekende gebreken eerst opgelost worden voordat huurders terugkeren?

Antwoord: Wij hebben naar aanleiding van deze vragen meteen contact opgenomen met Bo-Ex en wij hebben dit
ook bestuurlijk besproken met hen. In reactie op de mail van de bewoonster heeft Bo-Ex ons laten weten dat de schimmel- en vochtplekken oude plekken zijn die onvoldoende zijn aangepakt door de aannemer. Bo-Ex geeft verder aan dat met de bewoonster al een afspraak was gepland voor 17 april waarbij de betreffende plekken voorgoed aangepakt zouden worden. Deze afspraak is naar voren gehaald (15 april). Bij deze afspraak is ook onderzocht of er sprake is van eventuele lekkages die de schimmel- en vochtplekken veroorzaken. Dit blijkt niet het geval te zijn. Er is dus geen sprake van actieve lekkages en het gaat om oude plekken van vóór de renovatie.
Bo-Ex heeft met de bewoonster afgesproken dat de verhuizing wordt stopgezet en naar een later moment verplaatst. Verder is afgesproken dat deze week de schimmel- en vochtplekken definitief worden weggewerkt en waar nodig worden de betreffende plafonds en wanden na de behandeling opnieuw gesausd door Bo-Ex. Daarnaast heeft een inspecteur van VTH op 16 april de woning geïnspecteerd. Er is geconstateerd dat de woning droog is en dat er geen sprake lijkt te zijn van nieuwe schimmelplekken. Vanuit extra zorg is besloten om de melding nog niet af te sluiten, maar na enkele weken nog een hercontrole uit te voeren in de woning van de bewoonster.

3. Gezien de spoed van deze kwestie hopen we dat deze vragen op zo’n kort mogelijke termijn beantwoord kunnen worden.

Antwoord: De vragen hebben wij hierbij beantwoord.

Pepijn Zwanenberg, GroenLinks
Xenia Minnaert namens Anne Sasbrink, Partij voor de Dieren
Berdien van der Wilt, D66
Rick van der Zweth, PvdA
Charlotte Passier, Volt
Lenno van Straalen namens Kirsten Alblas, ChristenUnie
Myrthe Minnaert namens Stevie Nolten, BIJ1
Mirac Usta namens Mahmut Sungur, Denk
Victor Paalman, Horizon

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Junior energiecoaches en klimaatcoaches in Utrecht

Lees verder

Schriftelijke vragen voortgangsbrieven bomen en groen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer