Schrif­te­lijke vragen Kwetsbare jongeren met (poten­tiële) finan­ciële problemen helpen


Indiendatum: 24 apr. 2020

Schriftelijke vragen nav coronacrisis, geen volgnummer

Volgens het NIBUD worden vooral jongeren, ZZP’ers en flexwerkers het hardst getroffen door een inkomensterugval als gevolg van de Covid-19 crisis. De inkomensterugval is ook terug te zien in het aantal aanvragen voor de bijstandsuitkering. Deze aanvragen lopen enorm snel op. In het artikel van het NRC kwam naar voren dat aanvragen in Amsterdam, Arnhem en Rotterdam reeds zijn verdrievoudigd.2 Ook in andere steden is er een grote toename waarbij wordt verwacht dat de piek nog moet komen. De aanvragen worden vooral gedaan door werknemers, flexwerkers en ZZP’ers in sectoren als horeca, toerisme en de groothandel. In deze sectoren werken relatief veel jongeren en studenten.

Vooral jongeren, en dan in het bijzonder psychisch kwetsbare jongeren, jongeren met mentale problemen of jongeren met gebrekkige financiële begeleiding vanuit ouders, zijn bij een inkomstenterugval extra gevoelig voor oplopende schulden en betalingsproblemen. Dit geldt ook voor studenten die afhankelijk zijn van hun bijbaan om studie en huur te kunnen betalen en om zichzelf in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.

Daarom stellen we de volgende vragen:

1. Kan het college een beeld geven van een mogelijke toename aanvragen van (kwetsbare) jongeren? Hoeveel van deze jongeren komen in de financiële problemen of zijn dat al door het wegvallen van hun inkomen?

2. Hoe zorgen we ervoor dat deze groep nu niet van de radar verdwijnt en in de gaten kunnen blijven houden?

3. Is het een optie om kwetsbare jongeren die door de Corona situatie financiële problemen hebben of deze dreigen te krijgen, extra te gaan begeleiden?

4. Is er voldoende (vroeg) signalering en ondersteuning bij schulden voor deze groep? Kan het college aangeven of het verruimen van het jongerenfonds hier een rol in kan spelen?

5. Kan het college een beeld schetsen hoe de samenwerking met o.a. onderwijsinstellingen en partners als U-2B Heard! en anderen eruit ziet om deze groep te helpen?

Tessa Sturkenboom, Student & Starter
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren
Rick van der Zweth, PvdA
Anne-Marijke Podt, D66

Indiendatum: 24 apr. 2020
Antwoorddatum: 24 apr. 2020

Schriftelijke vragen nav coronacrisis, geen volgnummer

Volgens het NIBUD worden vooral jongeren, ZZP’ers en flexwerkers het hardst getroffen door een inkomensterugval als gevolg van de Covid-19 crisis. De inkomensterugval is ook terug te zien in het aantal aanvragen voor de bijstandsuitkering. Deze aanvragen lopen enorm snel op. In het artikel van het NRC kwam naar voren dat aanvragen in Amsterdam, Arnhem en Rotterdam reeds zijn verdrievoudigd.2 Ook in andere steden is er een grote toename waarbij wordt verwacht dat de piek nog moet komen. De aanvragen worden vooral gedaan door werknemers, flexwerkers en ZZP’ers in sectoren als horeca, toerisme en de groothandel. In deze sectoren werken relatief veel jongeren en studenten.

Vooral jongeren, en dan in het bijzonder psychisch kwetsbare jongeren, jongeren met mentale problemen of jongeren met gebrekkige financiële begeleiding vanuit ouders, zijn bij een inkomstenterugval extra gevoelig voor oplopende schulden en betalingsproblemen. Dit geldt ook voor studenten die afhankelijk zijn van hun bijbaan om studie en huur te kunnen betalen en om zichzelf in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.

Daarom stellen we de volgende vragen:

1. Kan het college een beeld geven van een mogelijke toename aanvragen van (kwetsbare) jongeren? Hoeveel van deze jongeren komen in de financiële problemen of zijn dat al door het wegvallen van hun inkomen?

Zie hieronder

2. Hoe zorgen we ervoor dat deze groep nu niet van de radar verdwijnt en in de gaten kunnen blijven houden?

Zie hieronder


3. Is het een optie om kwetsbare jongeren die door de Corona situatie financiële problemen hebben of deze dreigen te krijgen, extra te gaan begeleiden?

Zie hieronder


4. Is er voldoende (vroeg) signalering en ondersteuning bij schulden voor deze groep? Kan het college aangeven of het verruimen van het jongerenfonds hier een rol in kan spelen?

Zie hieronder


5. Kan het college een beeld schetsen hoe de samenwerking met o.a. onderwijsinstellingen en partners als U-2B Heard! en anderen eruit ziet om deze groep te helpen?

Informatie uit de raadsbrief van 24 april 2020:

Toename aantal bijstandsaanvragen Jongvolwassenen
Wij zien ook in Utrecht een toename van het aantal bijstandsaanvragen van jongvolwassenen. In februari waren er 91 aanvragen door jongvolwassenen, in maart 125. Naar verwachting blijft dit aantal voorlopig stijgen. Het gaat hier niet per definitie om kwetsbare jongeren. Het gaat meestal om jongeren die werkten in de horeca of evenementenbranche en nu tijdelijk zonder werk zitten. Exacte cijfers van het aantal jongeren met (te verwachten) financiële problemen zijn er nog niet.

Aandacht voor (financiële) kwetsbaarheid in dienstverlening
Wij realiseren ons dat op dit moment (financiële) kwetsbaarheid voor veel jongvolwassenen op de loer ligt. Wij hebben onze dienstverlening op verschillende punten dan ook aangepast zodat jongeren sneller kunnen worden geholpen. Zo bent u in de raadsbrief van 3 april geïnformeerd over het tijdelijk niettoepassen van de kostendelersnorm bij dak- en thuisloze jongeren en het sneller contact opnemen met jongeren die bijstand aanvragen. Daarnaast is ook het aanvraagproces voor digitaal mindervaardige jongeren vereenvoudigd: zij hoeven nog maar één keer naar het stadskantoor te komen en worden ondersteund bij het invullen van de formulieren.

Aanvullend geldt dat jongeren die zich nu melden, waar het passend is, zo snel mogelijk worden benaderd door een jobhunter of werkmatcher en te matchen op openstaande vacatures. Zo is er vaak al eerder zicht op mogelijke (nieuwe) inkomsten. Tijdens een brede intake wordt, naast mogelijkheden voor werk, ook specifiek gevraagd naar eventuele betalingsachterstanden of schulden. Bij schrijnende omstandigheden wordt maatwerk geleverd, bijvoorbeeld door het direct beoordelen van de gedane aanvraag. Daarnaast verkennen wij de mogelijkheid om jongeren na de intake te koppelen aan een vrijwilliger die hen kan ondersteunen en helpen budgetteren bij het wegvallen van inkomsten. Waar al schulden zijn, biedt onze huidige dienstverlening (het Jongerenfonds of reguliere schulddienstverlening) tot nu toe voldoende mogelijkheden om jongeren op te vangen.

Samenwerking in de stad rondom jongeren met geldzorgen
Vanuit verschillende overlegstructuren in het onderwijs en de ‘werkgroep Jeugd’ van de ArmoedeCoalitie zijn wij in gesprek met onze partners in de (schuld)hulpverlening. Dit zijn onder andere de (mbo)-Buurtteams, Stadsgeldbeheer en doorverwijzende partijen als Back-Up, het Jongerenwerk en Leerlingzaken. Daarnaast sluiten (financiële) vrijwilligersorganisaties (zoals Humanitas, U-centraal, Schuldhulpmaatje) en ervaringsdeskundige jongeren van U2-Bheard hierbij aan. Gezamenlijk halen wij de belangrijkste signalen over schulden bij jongeren op en denken wij na over mogelijkheden voor extra (communicatie over) ondersteuning bij, en preventie van schulden.

Tessa Sturkenboom, Student & Starter
Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren
Rick van der Zweth, PvdA
Anne-Marijke Podt, D66

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Steun Utrechtse ondernemers door gebruik te maken van de Utrechtse Euro

Lees verder

Schriftelijke vragen GGD regio Utrecht en versoepeling maatregelen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer