Raads­bij­drage Debat Utrecht Marketing


15 juli 2021

Utrecht Marketing is ontstaan uit een fusie van Cultuurpromotie Utrecht en Toerisme Utrecht. De organisatie heeft als taak het promoten van de stad, maar ook het bevorderen van cultuurdeelname. Voorheen kreeg dat vorm in bijvoorbeeld de organisatie van culturele zondagen.

Ik benoem deze doelen en activiteiten, omdat de naam en identiteit van ‘Utrecht Marketing’, niet direct doet vermoeden dat deze organisatie zich evenzeer voor de cultuurdeelname van onze inwoners zou moeten inzetten als voor het promoten van de stad. De naam dekt de lading niet, dat heeft gevolg voor de organisatie zelf, voor de vindbaarheid ervan voor inwoners en organisaties in onze stad.

De Partij voor de Dieren en PvdA vinden daarom dat de fase van onderzoek doen naar of een naamswijziging een goed idee is wel voorbij is. De naamswijziging is nuttig en nodig en als we dan toch een nieuw contract met Utrecht Marketing aangaan dan moet daar de afspraak aan verbonden worden dat de naam van de organisatie gewijzigd moet worden in een naam die beter de lading van de verantwoordelijkheden en activiteiten dekt daarvan.

Dus niet pas ná het bepalen van de inhoudelijke koers en ná het vieren van Utrecht 900 jaar en Vuelta, maar gelijktijdig met.

Samen met de PvdA dien ik motie Een herkenbare naam voor alle acti­vi­teiten en doelen van Utrecht Marketing in.