Raads­bij­drage Vlees­re­clames in de openbare ruimte


22 december 2022

Voorzitter, wat goed dat dit onderwerp op de agenda staat. Als Partij voor de Dieren praten we natuurlijk graag over vlees, en wijzen we erop dat het produceren en consumeren van vlees ongezond is voor dier, mens, natuur en klimaat. In een AD-artikel over fossiele reclames zei een hoogleraar marketing onlangs: “Adverten­ties werken. Dus het ligt voor de hand dat reclames voor vliegrei­zen mensen zullen aanzetten tot vliegen". Dit geldt dus ook voor vleesreclames. Vleesreclames zorgen voor vleesconsumptie.

In beantwoording van schriftelijke vragen over het weren van vleesreclames van Partij voor de Dieren en GroenLinks leek het college voorzichtig positief maar gaf het college aan eerst met een brede brief te komen over reclame in Utrecht. Ondertussen liet het college ook weten dat per 1 februari een nieuwe concessie ingaat voor de zogeheten A0-posters die op veel plekken in de stad te zien zijn. Behandeling van de reclamebrief komt te laat om vleesreclames uit die A0-concessie te weren.

Lastig aan het weren van vleesreclames is dat het pionieren is, dat een goede definitie ontbreekt. Daarom ben ik samen met mevrouw Heijne aan de slag gegaan, en zijn we op basis van landelijk vastgestelde Warenwetbesluiten tot een definitie gekomen die na ambtelijke check werkbaar is. Waarbij we focussen: op vlees en vleesproducten speciaal geproduceerd voor menselijke consumptie. Dus geen diervoeding, geen verf met gelatine. Maar producten die herkenbaar als dood dier zijn. De vraag is dus: willen we dit, of willen we dit niet?

En daarom de motie, samen met GL, om vleesreclames te verbieden uit de A0-concessie.