Partij voor de Dieren wil onderzoek naar invoer ja-ja sticker tegen onge­vraagde reclame


19 mei 2016

De Partij voor de Dieren heeft vandaag, samen met de fracties van GroenLinks en D66, schriftelijke vragen gesteld over het invoeren van de ja-ja sticker in Utrecht. Folders worden dan alleen nog bezorgd bij mensen die zo’n sticker op hun brievenbus hebben. Zo komen reclamefolders alleen nog terecht bij de mensen die er bewust voor kiezen ze te ontvangen. Door de ja-ja sticker kunnen enorme hoeveelheden papierafval worden voorkomen. In Amsterdam is het voorstel van de Partij voor de Dieren met brede steun aangenomen. Ook in andere steden, zoals Den Haag, Rotterdam en Nijmegen, is de gemeenteraad met dit onderwerp bezig. De verschillende Utrechtse fracties hebben het college vandaag gevraagd om onderzoek te doen naar de invoering van het systeem met een ja-ja sticker in Utrecht.

Het voorstel zorgt ervoor dat mensen geen ongevraagde reclamepost ontvangen, tenzij ze daar zelf om vragen met een ja-ja sticker. De ja-ja sticker zorgt voor een omkering van het huidige systeem, waarbij mensen nu vragen om geen ongevraagde reclamepost te ontvangen via een nee-ja of nee-nee sticker. Met deze omkering komt er een einde aan de verspilling die met het huidige systeem gepaard gaat. Huishoudens krijgen namelijk gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. In drie op de tien gezinnen belanden alle folders ongelezen bij het oud papier. Voor de ontvangst van digitale reclame moet de ontvanger actief toestemming geven. Maar de ‘offline’ reclame wordt nog steeds ongewenst in de brievenbus gedaan, behalve als mensen een nee-nee sticker op hun voordeur hebben. De Partij voor de Dieren vindt het hoog tijd om de gewoonte van reclamedrukwerk op de deurmat aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen op communicatiegebied.

Raadslid Eva van Esch: “De ja-ja sticker is dus goed voor het milieu, gezien er minder papier wordt verbruikt en daarmee samenhangend minder inkt voor het drukwerk, minder brandstof voor de verspreiding en de afvalverwerking. Het is een onnodige afvalstroom. Daarom willen wij een systeem voorstellen waarin alleen mensen die er zelf om vragen reclamefolders ontvangen, net zoals mensen toestemming moeten geven om online reclamemails te ontvangen.”

Lees hier de schriftelijke vragen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief