Meldpunt Festi­val­overlast van PvdD Utrecht


1 september 2018

De Partij voor de Dieren is aan het begin van de zomervakantie een Meldpunt Festivaloverlast gestart. Doel is inzicht te krijgen in hoe adequaat de gemeente omgaat met klachten van inwoners over de overlast door festivals en evenementen in de stad. Want waar de fractie vaak van inwoners hoort dat er met hun klachten niets tot weinig gedaan wordt, zei de wethouder onlangs dat er altijd aan de hand van klachten wordt gehandeld door de gemeente. De Partij voor de Dieren is daar nog niet van overtuigd en wil aan de hand van het Meldpunt achterhalen hoe het zit.

De fractie van de Partij voor de Dieren ontvangt vaak signalen van inwoners over de slechte afhandeling van hun meldingen over de overlast veroorzaakt door festivals en evenementen. Het kan gaan om onder andere lawaai, stank, afval, dierenleed en schade aan de omgeving en het groen. Inwoners melden bij de PvdD dat het telefoonnummer 14030 van de gemeente buiten kantooruren niet goed bereikbaar is, of dat er met een klacht niets wordt gedaan.

“Onlangs dienden we een motie in met als doel meer geld beschikbaar te stellen voor toezicht en handhaving rond festivals en evenementen, maar die werd weggewuifd door de wethouder, omdat er volgens hem geen probleem was”, zegt PvdD-raadslid Maarten van Heuven. “De wethouder zei dat de gemeente telefonisch uitstekend bereikbaar is, maar ook dat er na melding altijd een toezichthouder wordt gestuurd naar een evenement. Helaas krijgen wij signalen van inwoners dat dit niet klopt, en daarom gaan we dit deze zomer testen.”

De Partij voor de Dieren roept inwoners van Utrecht die last hebben van een festival of evenement op hun klacht in te dienen bij de gemeente (via 14030 of https://utrecht.slimmelden.nl), en te bekijken wat ermee gebeurt. Vervolgens wil de fractie graag van inwoners horen of de gemeente adequaat met de melding is omgegaan. “Weliswaar kunnen wij het probleem zelf niet oplossen, maar we kunnen wél zien hoe de gemeente de meldingen oppakt. En mocht blijken dat veel inwoners een slechte afhandeling van hun klachten ervaren, dan zullen we dat zeker in de gemeenteraad aan de orde stellen!”, aldus Van Heuven.

Je kunt hieronder bij ons melden wat de gemeente met je klacht(en) over festivaloverlast gedaan heeft. Vermeld hierbij:

  • Je naam en e-mailadres
  • De naam en de datum van het evenement waar je klachten over hebt
  • Wat je precies aan de gemeente gemeld hebt en op welke dag en welk tijdstip
  • Of je de gemeente daadwerkelijk gesproken hebt toen je 14030 belde (en zo nee, waarom niet) en of je iemand aan de lijn kreeg die er ook echt over ging
  • Of je feedback van de gemeente hebt gekregen op je klacht (telefonisch of per e-mail)
(verplicht veld)
(verplicht veld)
(verplicht veld)

Gerelateerd nieuws

Jumbo stopt met verkoop van levende kreeften na protesten PvdD Utrecht

Jumbo stopt in al haar foodmarkten met de verkoop van levende kreeften. Dit naar aanleiding van protestacties en campagnes va...

Lees verder

Gemeente Utrecht doet dankzij PvdD mee aan Eet geen Dierendag

De gemeente Utrecht doet dit jaar voor het eerst mee aan de campagne Eet Geen Dierendag van Wakker Dier, mede dankzij inspann...

Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van het landelijk partijbureau van de Partij voor de Dieren

    Abonneer op de nieuwsbrief