Schrif­te­lijke vragen Colle­ge­leden happen naar haring bij Kasteel de Haar

Indiendatum: 11 mei 2022

Schriftelijke vragen 86/2022

Op 22 juni aanstaande organiseert Kasteel de Haar de Nationale Haring Partij. Bij navraag bleek dat de burgemeester haar opwachting maakt bij deze ‘partij’, en mogelijk ook andere collegeleden (waarbij het nu niet bekend is wie dan deel uitmaakt van het college). De Partij voor de Dieren vindt het heel vervelend dat de burgemeester en mogelijk ook andere collegeleden naar een evenement gaan dat in het teken staat van het opeten van gedode dieren dat als doel heeft het opeten van nog meer gedode dieren te bevorderen. Dit terwijl het college zich presenteert als diervriendelijk en zich zegt in te zetten voor een meer plantaardige gemeente en de consumptie van minder dierlijke eiwitten. Het college geeft wat de PvdD betreft niet het goede voorbeeld door dit evenement te bezoeken.

De Partij voor de Dieren heeft de volgende vragen:

1. Waarom gaat de burgemeester - en mogelijk ook andere collegeleden - naar dit dieronvriendelijke evenement toe?

2. Kan het college toezeggen dat zowel de burgemeester als mogelijke andere collegeleden vanwege dierenwelzijn en/of klimaatverandering NIET naar dit evenement gaan? Zo nee, waarom niet?

3. Kan het college toezeggen dat zij voortaan sowieso niet meer naar dergelijke dieronvriendelijke evenementen, die volledig of grotendeels in het teken staan van (de promotie van) het consumeren van dieren, toe zal gaan? Zo nee, waarom niet?

4. Kan het college toezeggen deze vragen zo snel mogelijk en in ieder geval ruim vóór 22 juni te beantwoorden? Dank!

Indiendatum: 11 mei 2022
Antwoorddatum: 25 mei 2022

Schriftelijke vragen 86/2022

De Partij voor de Dieren heeft de volgende vragen:

De Nationale Haringpartij is een relatiebijeenkomst waarin partijen uit het bedrijfsleven, en overheid elkaar ontmoeten. De bijeenkomst is verbonden aan de aankomst van de eerste Hollandse Nieuwe van het seizoen en wordt al decennialang gehouden op het terrein van Kasteel De Haar in Haarzuilens. De burgemeester zal namens de gemeente Utrecht aanwezig zijn bij deze bijeenkomst. U heeft bij haar benoeming de burgemeester de opdracht meegegeven om de belangen van Utrecht tot ver buiten de stadgrenzen onder de aandacht te brengen en te houden. Het op- en uitbouwen en onderhouden van een netwerk van relaties is daarvoor essentieel. Een bijeenkomst als de Nationale Haringpartij, die bovendien in de gemeente Utrecht plaatsvindt, is daarvoor bij uitstek een gelegenheid.

Nee, de Nationale Haringpartij biedt door de diversiteit aan deelnemers juist kansen om contacten te leggen en samenwerkingsverbanden te smeden voor duurzame ontwikkeling op allerlei gebieden.

Nee, zie antwoord 1 en 2.