Monde­linge vragen Dienst­reizen naar München


Indiendatum: 14 okt. 2021

Mondelinge vragen 2, 13 oktober 2021

Maandag werd de raad per brief ingelicht over een dienstreis van de wethouder Economische Zaken naar München. In de brief, die overigens pas werd verstuurd toen de wethouder al was vertrokken, lezen we dat de wethouder naar een vastgoedbeurs met duurzaamheid als een van de thema’s gaat en daarvoor met het vliegtuig reist. Dat München perfect met de trein te bereiken is, weet de wethouder Emissieloos Vervoer, die onlangs wél de trein nam naar een beurs in dezelfde Zuid-Duitse stad. München ligt op 780 km afstand van Utrecht en valt daarmee net buiten de regel dat dienstreizen tot 750 km per trein worden afgelegd, maar het schuurt op allerlei manieren dat de heer Verschuure ging vliegen. Onze fracties zijn hier verbolgen over en hebben daarom de volgende vragen.

1. Waarom reisde de wethouder per vliegtuig en niet met trein?

2. Is de wethouder ermee bekend dat München echt prima, zelfs met een directe verbinding, te bereiken is per trein?

3. Is de wethouder het met ons eens dat het een gemiste kans is dat hij ging vliegen, terwijl zijn directe collega recent wel het goede voorbeeld gaf en daarmee ook goede sier maakte op social media? Zo nee, waarom niet?

4. Is deze wethouder bereid om voortaan eerder te kiezen voor de trein dan voor het vliegtuig, zeker als duurzaamheid een onderwerp van gesprek is? Zo nee, waarom niet?

5. Wat vindt de wethouder, en daarmee het college, van het idee om de afstand waarmee dienstreizen per trein worden afgelegd op te rekken van 750 km naar 1.200 km (waarbij bij incidentele gevallen van de norm afgeweken kan worden, bijvoorbeeld vanwege de reisduur)?

Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren
Ilse Raaijmakers, PvdA
Tessa Sturkenboom, Student & Starter

Indiendatum: 14 okt. 2021
Antwoorddatum: 14 okt. 2021

Mondelinge vragen 2, 13 oktober 2021

Maandag werd de raad per brief ingelicht over een dienstreis van de wethouder Economische Zaken naar München. In de brief, die overigens pas werd verstuurd toen de wethouder al was vertrokken, lezen we dat de wethouder naar een vastgoedbeurs met duurzaamheid als een van de thema’s gaat en daarvoor met het vliegtuig reist. Dat München perfect met de trein te bereiken is, weet de wethouder Emissieloos Vervoer, die onlangs wél de trein nam naar een beurs in dezelfde Zuid-Duitse stad. München ligt op 780 km afstand van Utrecht en valt daarmee net buiten de regel dat dienstreizen tot 750 km per trein worden afgelegd, maar het schuurt op allerlei manieren dat de heer Verschuure ging vliegen. Onze fracties zijn hier verbolgen over en hebben daarom de volgende vragen.

1. Waarom reisde de wethouder per vliegtuig en niet met trein?

2. Is de wethouder ermee bekend dat München echt prima, zelfs met een directe verbinding, te bereiken is per trein?

Voorzitter! Het antwoord op de vragen 1 en 2. De regels voor buitenlandse reizen bieden de mogelijkheid voor afstanden van boven de 750 km om met het
vliegtuig te reizen. München valt binnen deze categorie. Ik heb uiteraard de optie om per trein te reizen overwogen, maar de reistijd in combinatie met verplichtingen in München en op de terugweg in Utrecht hebben geleid tot de keuze om te vliegen. Overigens wil ik ten overvloede zeggen dat wij deze vlucht net als andere vluchten compenseren via het planten van bomen in het kader van "trees for travel".

3. Is de wethouder het met ons eens dat het een gemiste kans is dat hij ging vliegen, terwijl zijn directe collega recent wel het goede voorbeeld gaf en daarmee ook goede sier maakte op social media? Zo nee, waarom niet?

Ik ben ermee bekend dat men per trein naar München kan reizen. Ik waardeer het dat mijn collega met de trein is gegaan. Dat is hartstikke goed. Ik heb serieus
overwogen om hetzelfde te doen. Deze keer was dat gezien mijn agenda echter niet haalbaar. Daarom ben ik gaan vliegen. Dat is met de raad afgesproken. Er is daarover in 2018 door de raad een motie aangenomen. Ik heb dat gedaan om mijn tijd zo efficiënt mogelijk te kunnen indelen.

4. Is deze wethouder bereid om voortaan eerder te kiezen voor de trein dan voor het vliegtuig, zeker als duurzaamheid een onderwerp van gesprek is? Zo nee, waarom niet?

Reizen per trein is ongeacht het onderwerp altijd de eerste optie. Ik zal die optie altijd als eerste bekijken.

5. Wat vindt de wethouder, en daarmee het college, van het idee om de afstand waarmee dienstreizen per trein worden afgelegd op te rekken van 750 km naar 1.200 km (waarbij bij incidentele gevallen van de norm afgeweken kan worden, bijvoorbeeld vanwege de reisduur)?

Wij proberen nu zo veel mogelijk te kiezen voor het reizen per trein, ook voor afstanden van meer dan 750 km. In de praktijk komen daarbij de reisduur en de agenda's aan de orde. Als zowel reisduur als agenda passen, maken wij gebruik van de trein. Als de afweging voor de agenda en de reisduur ongunstig uitvalt, zullen wij soms het vliegtuig nemen. Daarmee respecteren daarmee de door de raad vastgestelde richtlijn van motie 79 uit 2018, "Internationale dienstreizen tot 750 km per trein". Deze regeling is vergelijkbaar met wat andere steden doen en is ruimer dan de landelijke regeling, die op 500 km staat.

Maarten van Heuven, Partij voor de Dieren
Ilse Raaijmakers, PvdA
Tessa Sturkenboom, Student & Starter