Monde­linge vragen Dieren­am­bu­lance genood­zaakt doneer­actie te starten bij tegenslag

Indiendatum: 14 dec. 2023

Mondelinge vragen 1, 14 december 2023

Vorige week werd bij een van de twee ambulances van Stichting Dierenambulance Utrecht een raam vernield, waarna het navigatiesysteem werd gestolen. Een probleem was dat deze auto die dag niet gebruikt kon worden om dieren in nood te redden (en de andere stond net die dag in de garage voor onderhoud). Een ander probleem is dat de Dierenambulance een online doneeractie moest starten om de kosten te kunnen betalen. De Dierenambulance heeft kennelijk te weinig geld op zak om dit soort tegenvallers zélf op te kunnen vangen. De Partij voor de Dieren deed navraag bij de Dierenambulance hierover en vernam dat hun deel van de extra 100.000 euro voor dierenhulporganisaties die het college zou overmaken, nog niet ontvangen is. We hebben hierover de volgende vragen:

1. Dat de Dierenambulance deze tegenslag niet zelf financieel aankon en een doneeractie moest starten, ziet de Partij voor de Dieren als bewijs dat Utrecht meer moet investeren in de dierenhulporganisaties. In hoeverre is het college het hier mee eens?

2. Is het college bereid om te bekijken hoe zij de Dierenambulance specifiek bij deze en andere onverwachte tegenslagen kan helpen (het is bijvoorbeeld eerder gebeurd dat ambulances vernield zijn)? Zo nee, waarom niet?

3. Het college gaf zelf ook aan dat de 100.000 euro extra die in het coalitieakkoord is vrijgemaakt niet voldoende is voor goede zorg door de dierenhulporganisaties. Onze fractie heeft een paar maal tevergeefs geprobeerd om meer geld vrij te maken. Wanneer gaat het college zelf meer geld vrij maken? En ziet het college nog mogelijkheden om dit ook bij de omringende gemeenten wederom onder de aandacht te brengen? Zo nee, waarom niet?

4. Waarom is (het deel van de Dierenambulance van) de toegezegde 100.000 euro nog altijd niet overgemaakt, ondanks de toezegging bij de Programmabegroting dat het toch echt snel ging gebeuren? Wanneer wordt dit geld nu overgemaakt, nog wel in 2023?

Indiendatum: 14 dec. 2023
Antwoorddatum: 14 dec. 2023

Mondelinge vraten 1, 14 december 2023

Antwoord: Ik vind het ook heel vervelend dat iemand de ruiten van de ambulance heeft ingeslagen en het navigatiesysteem heeft gestolen. We zijn het ermee eens dat de Dierenambulance en de andere dierenhulporganisaties een extra investering natuurlijk altijd goed kunnen gebruiken, maar als gemeente moeten we ook keuzes maken en kunnen we niet in alles tegelijk investeren. We hebben dit gesprek ook al eerder gevoerd.

Antwoord: In antwoord op de tweede vraag, hoe we specifiek bij deze en andere onverwachte tegenslagen kunnen helpen, meld ik dat het heel erg fijn is dat dierenliefhebbers te hulp schieten, dat de Dierenambulance zelf ook een inzamelactie is gestart en dat ook voldoende geld is opgehaald om de schade te herstellen. Daarom zien wij geen reden om nu te helpen.

Antwoord: Wat betreft de € 100.000 wijs ik erop dat wij in de raadsbrief Extra geld aan dierenhulporganisaties van 20 juni 2023 hebben aangegeven dat dit inderdaad onvoldoende is om de dienstverlening uit te breiden naar 24 uur per dag, maar ook dat die uitbreiding niet nodig is om alsnog goede zorg te leveren aan de dieren in Utrecht. Mocht uit de komende aanbesteding blijken dat het huidige budget ontoereikend is voor goede zorg, dan zullen we onderzoeken of het mogelijk is om meer geld vrij te maken. Het is zeker mogelijk om de omringende gemeenten wederom te vragen om bij te dragen aan het vervoer van dieren, want het gaat ook om dieren in hun gemeenten. Ik zal dat dan ook aankaarten.

Antwoord: In antwoord op de laatste vraag waarom het geld nog steeds niet is overgemaakt, merk ik op dat ik
in de commissie MGOR heb aangegeven dat het administratief afhandelen van facturen tussen de gemeente en deze dierenhulporganisaties de komende jaren soepeler gaat verlopen en efficiënter wordt ingericht. De Dierenbescherming verdeelt het extra geld onder de ketenpartners en daarvoor hebben ze een factuur nodig van de ketenpartners. Bij navraag is gebleken dat de Dierenambulance deze nog niet naar de Dierenbescherming heeft gestuurd. Zodra dit gebeurt, kan het geld direct worden overgemaakt. Wij hebben de organisaties hier nogmaals op geattendeerd en gevraagd om vaart te maken, zodat het dit jaar nog rond komt.