Monde­linge vragen Schapen in paniek door vuurwerk

Indiendatum: 16 nov. 2023

Mondelinge vragen 3, 16 november 2023

Sinds een maand wordt er dagelijks zwaar vuurwerk afgestoken in ’t Zand in Leidsche Rijn. Van bezorgde bewoners hoorden we dat er schapen staan in Park Grootzandveld. Deze schapen (en vast ook andere dieren) zijn iedere keer helemaal in paniek. Hoewel er af en toe handhavers lijken te komen omdat bewoners dit dierenleed bij de gemeente blijven melden, hebben bewoners het gevoel dat er verder niets gebeurt om het welzijn van de schapen te verbeteren.

De Partij voor de Dieren heeft hierover de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het feit dat op deze locatie iedere dag zwaar vuurwerk wordt afgestoken?

2. Is deze locatie aangemerkt als ‘plaats van aandacht’ voor het afsteken van zwaar vuurwerk? Zo nee, waarom niet? Hoe zit het met (extra) handhaving op deze plek?

3. Wat gaat het college doen om ervoor te zorgen dat hier geen vuurwerk meer wordt afgestoken en ook dat de schapen - als dat niet lukt – in overleg met de verzorger een veilig heenkomen krijgen tot na de jaarwisseling, wanneer nog veel meer overlast wordt verwacht?

4. Klopt het dat dit Park aangemerkt is als vuurwerkvrije zone tijdens de jaarwisseling, en welke zones komen er nog meer bij ten opzichte van de vorige jaarwisseling?

Saskia Oskam, Partij voor de Dieren

Indiendatum: 16 nov. 2023
Antwoorddatum: 16 nov. 2023

Mondelinge vragen 3, 16 november 2023

De Partij voor de Dieren heeft hierover de volgende vragen:

Antwoord: Ja, we zijn bekend met de meldingen op deze locatie.

Antwoord: Sinds oktober krijgen we wekelijks meldingen en dus is deze plek als extra aandachtpunt aangemerkt voor onze wijkboa’s met betrekking tot vuurwerkoverlast. Dat doen we sowieso bij plekken, bijvoorbeeld dierenweides en dierenverblijven. Park Grootzandveld is aangewezen en krijgt extra aandacht in de surveillance.

Antwoord: Op de derde vraag, wat we gaan doen om te voorkomen dat hier geen vuurwerk meer wordt
afgestoken, moet ik antwoorden dat dit een lastig verhaal is. We moeten een overtreding op heterdaad constateren. Het is niet realistisch om helemaal te voorkomen dat er vuurwerk wordt afgestoken. Wel wordt een deel van het park in zelfbeheer onderhouden door de inzet van schapen. We hebben ook contact gehad met de verzorger van de schapen en zij heeft aangegeven dat het grootste deel van de dieren in de maanden december tot en met februari elders op boerenland staan. Dat heeft met grasland en de beschikking daarover te maken. Vanwege de ziekte blauwtong moeten misschien enkele schapen achterblijven. De verzorger houdt daar extra toezicht op.

Antwoord: Op de laatste vraag kan ik antwoorden dat dit park ook dit jaar inderdaad is aangemerkt als vuurwerkvrije zone. De vuurwerkvrije zones zijn gelijk aan die van vorig jaar en die zijn te vinden op onze website.

Aanvullende vraag vanuit onze fractie. Er is ook gesproken over de schapen die later in de winter elders worden ondergebracht. Is ook gesproken over de schapen die in paniek zijn en over wat de beheerster zelf hiervan vindt?

Antwoord: Tot op dat niveau durf ik geen antwoord te geven. Ik weet dat er contact is gezocht om te vragen wat er met de inzet van de verzorger zelf kan worden gedaan. Ik heb zojuist aangegeven wat zij daarover heeft gezegd. Voor de groep die overblijft, zal er extra toezicht ook door de verzorgster zijn en uiteraard door ons. Dat doen we dus gezamenlijk. Dat is het niveau van de informatie die ik wat dit betreft kan geven.

Saskia Oskam, Partij voor de Dieren