Monde­linge vragen Sloop Ivoor­dreef nekt vleer­muizen

Indiendatum: 10 mrt. 2022

Mondelinge vragen 3, 10 maart 2022

De sloopwerkzaamheden op de Ivoordreef in Overvecht zijn op dit moment al in volle gang. De Partij voor de Dieren heeft eerder al haar afkeuring hiervan uitgesproken. Vele monumentale bomen gaan eraan en er is zelfs nog niet eens een bestemmingsplan voor nieuwe bouwplannen op deze locatie vastgesteld.

Gisteren hoorde de PvdD dat de Dierenambulance al meerdere keren is opgeroepen om zorg te dragen voor gedode en verstoorde vleermuizen door deze sloopwerkzaamheden. 4 vleermuizen zijn inmiddels opgevangen, 1 vleermuis heeft de sloopwerkzaamheden met de dood moeten bekopen. De sloopwerkzaamheden gaan onverminderd voort en de PvdD maakt zich (met de Dierenambulance) ernstig zorgen over de andere vleermuizen in dit gebied. En dit is ook niet hoe er met wilde, door de gemeente Utrecht extra beschermde, dieren hoort omgesprongen te worden. De RUD en de stadsecologen zijn inmiddels op de hoogte gesteld door de Dierenambulance en de PvdD.

Daarom heeft de Partij voor de Dieren de volgende vragen:

1. Is het college het met de PvdD eens dat bij sloopwerkzaamheden geen dieren in nood raken en niet gedood mogen worden? Zo nee, waarom niet?

2. Welke afspraken zijn er met de ontwikkelaar/sloper gemaakt om het doden/verstoren van vleermuizen te voorkomen, en wanneer?

3. Is het college het met de PvdD eens dat, ook al zouden er mitigerende maatregelen genomen zijn om doden/verstoren van vleermuizen te voorkomen, nu in de praktijk blijkt dat deze onvoldoende werken? Zo nee, waarom niet?

4. Kan college daarom toezeggen om (eventueel in overleg met de RUD), de sloopwerkzaamheden met onmiddellijke ingang te laten stilleggen, in gesprek te gaan met de aannemer om alsnog de benodigde maatregelen te nemen om vleermuizen te beschermen, een ecoloog ter plekke te laten observeren, de kosten hiervoor door te rekenen aan de sloper/aannemer, en pas daarna de werkzaamheden te laten vervolgen? Zo nee, waarom niet?

5. Is het college het met de PvdD eens dat uit deze casus weer opnieuw blijkt dat nieuwbouw in de stad tot meer werk en kosten voor de Dierenambulance en dierenopvangcentra leidt en dat het daarom legitiem is dat vanuit bouwplannen ook financieel bijgedragen wordt aan het werk van deze organisaties? Zo nee, waarom niet?

Indiendatum: 10 mrt. 2022
Antwoorddatum: 10 mrt. 2022

Mondelinge vragen 3, 10 maart 2022

Daarom heeft de Partij voor de Dieren de volgende vragen:

Wij zijn het met de PvdD-fractie zeker eens dat sloopwerkzaamheden niet mogen leiden tot dieren in nood, laat staat tot gedode dieren.

De provincie Utrecht is bevoegd gezag inzake de Wet natuurbescherming. De provincie legt in de ontheffing voorwaarden op aan de wijze van uitvoering. Pas na ontvangst van een ontheffing mag de uitvoering van een project starten. De ontheffing dateert van september 2018. Daarin zijn voorwaarden opgenomen die worden opgevolgd.

Wij kunnen niet zeggen of de mitigerende maatregelen goed werken of niet. Wij kunnen wel zeggen dat vooraf maatregelen zijn getroffen. Na 90% van de voortgang van de werkzaamheden blijkt dat zich op één locatie nog een viertal vleermuizen bevindt. Door de aannemer is daar terstond de Dierenambulance bijgehaald.

De gemeente heeft geen bevoegdheden in het kader van de Wet Natuurbescherming en kan daarom de werkzaamheden niet stilleggen en kan geen afspraken met de aannemer maken over de manier waarop de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Dat kan alleen de provincie Utrecht, het bevoegd gezag. De ecoloog die namens de ontwikkelpartijen een ecologisch werkprotocol heeft opgesteld, is naar aanleiding van de berichtgeving afgelopen zondag ter plaatse geweest en heeft geconcludeerd dat er wordt gewerkt conform de afspraken en dat de meest voor de hand liggende verblijfplaatsen ongeschikt zijn gemaakt.

De protocollen en voorschriften zijn opgesteld om vleermuizen zo min mogelijk schade te doen en om zo goed mogelijk te compenseren en te matigen. Hierdoor kunnen wij er in principe van uitgaan dat er voor bouwwerkzaamheden geen extra inzet van de Dierenambulance nodig is. Daarnaast zal er in een nieuwe situatie diervriendelijk worden gebouwd. De bijdragen uit de bouwplannen voor de Dierenambulance vindt het college niet de meest logische redenering. Wat wél logisch is, is de bijdrage aan een vleermuisvriendelijke nieuwe situatie, dus vleermuisvriendelijk bouwen. Dat is wat hier gebeurt.

Aanvullende vraag Partij voor de Dieren: "De wethouder horende, kan ik alleen maar concluderen dat de situatie in de praktijk niet overeenkomt met wat op papier goed geregeld is. Is de wethouder bereid om dit bij de provincie aan te kaarten om te laten zien dat het blijkbaar toch niet goed gaat?"

Wij houden contact met de provincie. Wij weten dat de ecoloog de plek de komende tijd een aantal keren zal bezoeken. Wij houden dit zeker in de gaten.