Schrif­te­lijke vragen Geen paar­den­koetsen in Utrecht!


Indiendatum: 4 nov. 2024

Schriftelijke vragen 187/2024

Op 17 oktober jl. reed een koets van Brand Bier door de binnenstad van Utrecht, met 2 paarden die de koets voorttrokken. De Partij voor de Dieren heeft eerder paardenkoetsen zien rondzeulen in de binnenstad en pleit ervoor dat dit niet meer gebeurt. Paardenkoetsen zijn niet meer van deze tijd en staan haaks op het dierenwelzijnsbeleid van de gemeente, waardoor onder meer door de gemeente zélf gelukkig geen paardenkoetsen meer worden ingezet. Ook worden de paarden constant lastiggevallen door mensen die ze aanraken en (met flits, in het donker) foto's maken. Dit levert stress op voor deze dieren. Bovendien nam de raad vorig jaar een motie aan om een einde te maken aan reclame voor alcohol in de openbare ruimte. Wat de Partij voor de Dieren betreft zijn paardenkoetsen ter promotie van alcoholisch bier een vorm van reclame in de openbare ruimte.

De Partij voor de Dieren heeft dan ook de volgende vragen:

1. Wat vindt het college ervan dat deze koetsen door de binnenstad van Utrecht rijden? Is zij het met de Partij voor de Dieren eens dat dit niet goed is voor dierenwelzijn en dat dit een vorm van reclame voor alcohol in de openbare ruimte is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe rijmt het college dit dan met gemeentelijk beleid?

2. Is bekend wie verantwoordelijk is voor de inzet van deze koetsen in Utrecht? Zo nee, is het college bereid rond te vragen bij de winkeliersvereniging, Centrummanagement Utrecht en Utrecht Marketing, en eventueel andere relevante organisaties, en (ook als wel bekend is wie verantwoordelijk is) degene die hier verantwoordelijk voor is hierop aan te spreken en aan te geven dat dit soort koetsen niet wenselijk zijn in Utrecht? Zo nee, waarom niet?

3. Is het college bereid om met Heineken (de eigenaar van Brand Bier) in gesprek te gaan en kenbaar te maken dat Utrecht niet zit te wachten op dergelijke koetsen? Zo nee, waarom niet?

4. Zijn er manieren - bijvoorbeeld via een aanpassing van de APV - om ervoor te zorgen dat dergelijke koetsen niet meer door Utrecht kunnen rijden? Indien dit het geval is, is het college dan ook bereid om hier werk van te maken? Zo nee, waarom niet?

5. Welke mogelijkheden ziet het college om ook dergelijke reclame-uitingen voor alcohol tegen te gaan in Utrecht?

Louise de Vries, Partij voor de Dieren

Indiendatum: 4 nov. 2024
Antwoorddatum: 3 dec. 2024

Schriftelijke vragen 187/2024

Op 17 oktober jl. reed een koets van Brand Bier door de binnenstad van Utrecht, met 2 paarden die de koets voorttrokken. De Partij voor de Dieren heeft eerder paardenkoetsen zien rondzeulen in de binnenstad en pleit ervoor dat dit niet meer gebeurt. Paardenkoetsen zijn niet meer van deze tijd en staan haaks op het dierenwelzijnsbeleid van de gemeente, waardoor onder meer door de gemeente zélf gelukkig geen paardenkoetsen meer worden ingezet. Ook worden de paarden constant lastiggevallen door mensen die ze aanraken en (met flits, in het donker) foto's maken. Dit levert stress op voor deze dieren. Bovendien nam de raad vorig jaar een motie aan om een einde te maken aan reclame voor alcohol in de openbare ruimte. Wat de Partij voor de Dieren betreft zijn paardenkoetsen ter promotie van alcoholisch bier een vorm van reclame in de openbare ruimte.

De Partij voor de Dieren heeft dan ook de volgende vragen:

1. Wat vindt het college ervan dat deze koetsen door de binnenstad van Utrecht rijden? Is zij het met de Partij voor de Dieren eens dat dit niet goed is voor dierenwelzijn en dat dit een vorm van reclame voor alcohol in de openbare ruimte is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe rijmt het college dit dan met gemeentelijk beleid?

Antwoord: we vinden niet dat paardenkoetsen per definitie slecht zijn voor het welzijn van de paarden. Dit hangt af van de situatie en we kunnen dus niet oordelen over dit specifieke geval. Het inzetten van dieren voor een commercieel doel is echter niet gewenst omdat het risico bestaat dat het welzijn van de paarden in het geding komt. Ten aanzien van de vraag of wij dit een vorm van reclame voor alcohol in de openbare ruimte vinden, hebben wij deze activiteit getoetst aan de regels in de reclameverordening. De Reclameverordening van Utrecht gaat over reclame op of aan bouwwerken. De activiteit om rond te rijden met een paardenkoets met een merknaam erop valt daar niet onder en is daarom zonder vergunning toegestaan. Het verbieden van het voeren van een specifieke bedrijf- of merknaam op bedrijfsvervoersmiddelen, om te voorkomen dat er eventueel alcoholreclame wordt gemaakt is te ingewikkeld om op te nemen in regelgeving en zeer slecht handhaafbaar.

2. Is bekend wie verantwoordelijk is voor de inzet van deze koetsen in Utrecht? Zo nee, is het college bereid rond te vragen bij de winkeliersvereniging, Centrummanagement Utrecht en Utrecht Marketing, en eventueel andere relevante organisaties, en (ook als wel bekend is wie verantwoordelijk is) degene die hier verantwoordelijk voor is hierop aan te spreken en aan te geven dat dit soort koetsen niet wenselijk zijn in Utrecht? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: waarschijnlijk maakte deze koets deel uit van de Brand Bocktochten. Deze reed op 17 oktober door Utrecht om bier af te leveren. De wenselijkheid van deze koetsen hangt af van hoe de paarden behandeld worden. We hebben geen signalen gekregen, dat deze paarden niet goed behandeld worden en we zullen dus Brand Bocktochten daarom niet aanspreken hierover.

3. Is het college bereid om met Heineken (de eigenaar van Brand Bier) in gesprek te gaan en kenbaar te maken dat Utrecht niet zit te wachten op dergelijke koetsen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: nee, zie antwoord op vraag 2.

4. Zijn er manieren - bijvoorbeeld via een aanpassing van de APV - om ervoor te zorgen dat dergelijke koetsen niet meer door Utrecht kunnen rijden? Indien dit het geval is, is het college dan ook bereid om hier werk van te maken? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: het is niet mogelijk om op grond van dierenwelzijn het gebruik van paarden te verbieden. De Wet dieren is uitputtend bedoeld, waardoor wij dierenwelzijn niet als weigeringsgrond mogen gebruiken in de APV. De reclameverordening Utrecht gaat over reclame aan of op onroerende zaken (bouwwerken) en geeft daardoor geen mogelijkheden om reclame of bedrijfs- of merknamen op voertuigen te verbieden. Dit zou inhouden dat alle voertuigen geen bedrijfs- of merknamen meer zouden mogen voeren.

5. Welke mogelijkheden ziet het college om ook dergelijke reclame-uitingen voor alcohol tegen te gaan in Utrecht?

Antwoord: we zien op dit moment geen mogelijkheden om een reclame-uiting op een koets tegen te gaan als die ziet op alcoholhoudende dranken, omdat dit is toegestaan op grond van de Reclameverordening. Zie verder ook het antwoord op vraag 1.

Louise de Vries, Partij voor de Dieren