Monde­linge vragen Vogel­opvang in nood

Indiendatum: 11 apr. 2024

Mondelinge vragen 1, 11 april 2024

Op 29 maart berichtte Vogelopvang Utrecht via RTV Utrecht dat zij vanwege achterstallig onderhoud minimaal 5.000 euro tekortkomt. Medewerkers en vrijwilligers doen wat ze kunnen om het sterk verouderde pand nog een beetje leefbaar te houden, maar op een gegeven moment houdt het op. Nu zijn ze afhankelijk van particulieren die hen een warm hart toedragen, terwijl dit eigenlijk de verantwoordelijkheid is van de gemeente Utrecht. En ook de provincie en de andere gemeenten waar noodlijdende vogels vandaan komen zouden financieel moeten bijdragen. De Partij voor de Dieren stelde in januari (weer) vragen over de zeer verouderde huisvesting van de Vogelopvang. We hoorden toen “Wij zijn aan het onderzoeken wat de precieze huidige staat van het pand is en of nieuwbouw of renovatie de beste keuze is” en “Einde Q2 hopen we meer duidelijkheid te hebben (…)” Het is duidelijk dat er nú meer moet gebeuren. Daarom de volgende vragen:

1. Is het college het met de Partij voor de Dieren eens dat de huisvesting van de Vogelopvang steeds gevaarlijker wordt voor mens en dier en dat het zonde is om veel geld uit te geven aan lapmiddelen, terwijl er veel meer nodig is? Zo nee, waarom niet?

2. Is het college bereid om de aanpak van een nieuwe huisvesting op het huidige terrein van Rotsoord te versnellen, zodat medewerkers en vrijwilligers veilig kunnen werken en vogels ook veiliger opgevangen kunnen worden? Zo nee, waarom niet, en wat is er dan wél mogelijk?

3. Het budget voor de gehele renovatie moet snel gevonden worden, maar ziet het college net als wij de noodzaak dat er al snel een kleiner budget gevonden en geïnvesteerd moet worden door de gemeente om de huidige, gevaarlijke achterstanden weg te werken, met name op het gebied van elektrische aansluitingen? Zo nee, waarom niet?

4. Is het college bereid om samen met de Vogelopvang te kijken naar wat de gemeente (nog meer) kan doen om – totdat er een nieuwe huisvesting is – de huidige huisvesting zo veilig mogelijk te maken? Zo nee, waarom niet?

Maarten van Heuven en Saskia Oskam, Partij voor de Dieren